KSF Branchecertificaat

De Commissie Ontwikkeling & Certificering van de KSF heeft twee  branchecertificaten ontwikkeld voor medewerkers klantcontact. Tele’Train maakt deel uit van deze commissie. Hier vindt u informatie over het doel en de uitvoering van de certificering.

Ontstaan branchecertificaat

De KSF werkt als branchevereniging aan drie belangrijke doelen: het borgen en ontwikkelen van de kwaliteit van klantcontact, werken aan een juiste beeldvorming en het aantrekken en behouden van capabele mensen voor deze sector. Uit een inventarisatie van de commissie onder leden van de KSF is gebleken dat er behoefte is aan certificering van medewerkers klantcontact. De commissie heeft van het KSF-bestuur de opdracht gekregen een toets te ontwikkelen die voldoet aan de behoeften van de leden. Met de branchecertificaten A en B dat de kwaliteit van de medewerkers garandeert, denken we aan de drie doelen een substantiële bijdrage te leveren.

Doel branchecertificaat A

Met het branchecertificaat A garanderen de KSF en Tele’Train het basisniveau van medewerkers die direct klantcontact hebben. Klanten ervaren ten minste een basisniveau aan klantvriendelijkheid, deskundigheid en oplossingsgerichtheid bij ieder contact dat ze hebben met een KSF-gecertificeerde medewerker. Ook kan de medewerker het vak in het bredere kader van de branche plaatsen en is mede daardoor inzetbaar bij meerdere organisaties.

Doel branchecertificaat B

Met branchecertificaat B garanderen de KSF en Tele’Train dat de medewerkers een expert worden op het gebied van klantcontact binnen de organisatie. De medewerker is een ervaren klantcontact medewerker met extra taken als begeleider van collega’s, vaagbaak en kwaliteitsbewaking. Hij/zij instrueert en coacht collega’s op inhoud en vaardigheden in klantcontact. Hij/zij toont voorbeeldgedrag met betrekking tot (huis)regels en instrueert (nieuwe)medewerkers om deze te volgen en zo nodig spreekt hij/zij hen erop aan. Een leidinggevende krijgt signalen van de medewerker met betrekking tot prestaties, houding en gedrag van medewerkers.

Eind– en toetstermen

De commissie heeft de eind- en toetstermen voor branchecertificaat A en B vastgelegd. Hieronder volgt per branchecertificaat een beschrijving.

 

 

 

Branchecertificaat A

Het examen voor branchecertificaat A bestaat uit 2 delen, een theorie en een praktijk gedeelte. Nadat je de theorieopleiding hebt voldaan, doe je het theorie examen, deze bestaat uit meerkeuze vragen. Dit theoretische gedeelte kan via e-learning worden gedaan maar ook klassikaal.

Branchecertificaat B

Het examen voor branchecertificaat B bestaat uit 2 onderdelen, een motivatiebrief en een assessment. Voor aanvang aan het assessment levert de medeweker een motivatiebrief in bij de leidinggevende. Na het inleveren van de motivatie wordt de medewerker uitgenodigd voor het assessment dat bestaat uit twee rollenspellen met acteur, een voorbereidende opdracht en een evaluatie. De motivatiebrief wordt beoordeeld door KSF en die bepaalt op een kandidaat doorgaat naar onderdeel 2. De beoordelingen van beide onderdelen vormen samen het eindoordeel over de kwaliteit van de kandidaat. De uitslag wordt kort na het assessment bekend gemaakt.

Kandidaten die branchecertificaat A nog niet hebben behaald, maken eerst de online toets voor certificaat A. Wanneer ze die hebben gehaald, kunnen ze opgaan voor B.

Aanbod Tele’Train

Tele’Train heeft op basis van de eind- en toetstermen verschillende opleidingen voor medewerkers klantcontact ontwikkeld. De keuze van de opleiding is afhankelijk van het niveau van de medewerkers en eigen interne opleidingsmogelijkheden.

Vragen of benieuwd naar de kosten en mogelijkheden? Bel naar 020- 470 46 58 of vul het contactformulier hieronder in.

Downloads

Branchecertificaat A

Eind- en toetstermen theorie
Eind- en toetstermen praktijk
Lijst met voorwaarden waaraan online toetsafname moet voldoen
Reglement toetsing

Meer informatie?

Vragen of benieuwd naar de kosten en mogelijkheden? Bel naar 020 – 470 46 58 of vul het contactformulier hieronder in.

Menu Title