Een schrijftraining saai? Zeker niet met een trainingsacteur.

Kom écht in contact met de klant via e-mail en voer een conversatie van mens tot mens. Oprecht. Wij brengen de klant dichterbij door hem/haar een stem te geven. Het verschil? Inzicht in eigen schrijfstijl, woordkeuze en zinsopbouw doordat deze factoren direct een andere lading krijgen door vocale communicatie van de trainingsacteur. Kijk verder dan de woorden die op het beeldscherm staan, laat je raken en vorm een beeld van de klant. Dan pas ontstaat er weer een dialoog.

 

Geef woorden betekenis door vocale communicatie

Hoe zorg je er voor dat een schrijftraining effectief, vernieuwend en interessant blijft voor deelnemers? Door een trainingsacteur toe te voegen aan de training! Op die manier ontwikkel je een interactieve training waar vocale communicatie aandacht en ruimte krijgt. Juist die vocale communicatie zorgt voor helderheid, inzicht en gelaagdheid. Het gevaar bij klantcontact via e-mail is namelijk dat de zender en ontvanger ver van elkaar verwijderd zijn. De verstandhouding tussen klant en medewerker is minder voelbaar dan aan een balie of via de telefoon. Door deze afstand voelt de klant ver weg. Om die reden geven wij in onze schrijftrainingen de klant weer een stem, juist om de afstand te verkleinen en inzicht te geven in de kracht van woorden, zinsopbouw en structuur.

 

Door gebruik te maken van een trainingsacteur ervaren de deelnemers dat er in een e-mail veel emoties verscholen zitten. Er ontstaat gelaagdheid. Ze krijgen inzicht in die emoties en wat er allemaal komt kijken bij het ontvangen en beantwoorden van e-mails. Het op de automatische piloot verwerken van klantvragen per e-mail is echt niet meer van deze tijd. De klant wil gehoord, gezien en begrepen worden. Een medewerker kan dit pas realiseren als hij zich laat laten raken.

 

Ervaringsgericht trainen is cruciaal

Het recept voor een goede training is gelukkig allang niet meer het overbrengen van zoveel mogelijk theorie. We geloven steeds meer in ervaringsgericht trainen en opleiden. Alleen dan kan een deelnemer ook daadwerkelijk op zichzelf reflecteren om vervolgens gedrag aan te passen. Soms zit de tip voor aanpassing namelijk in een hele kleine hoek die we zelf niet altijd kunnen vinden, zien of durven opzoeken. Tegenwoordig bestaan workshops of trainingen uit een opeenstapeling van interactieve werkvormen, die je zo gek nog niet kunt bedenken. De klassieke rollenspellen verdwijnen steeds meer waar online leren, ervaringsoefeningen en praktijkdiscussies de bovenhand krijgen. Korte ervaringsoefeningen en discussies zorgen namelijk voor communicatie tussen deelnemers die je direct kunt vertalen naar praktijksituaties. Wij verrassen onze deelnemers graag op een positieve manier! Zo ook met deze interactieve manier van een schrijftraining.

 

Sta jij, jouw team, de organisatie open voor deze dynamische en vooral leuke training? Neem gerust contact met ons op!

 

 


Geschreven door Milja Helmus-de Vendt, Training Consultant bij Tele’Train. Volg Tele’Train ook op LinkedIn.

 

Milja Helmus-de Vendt
Training Consultant
Tele’Train B.V.

Menu Title