In Groepen Leren – Waarom effectief?

group2In kleine groepen leren heeft een aantal voordelen ten opzichte van het individueel leren. Een kleine groep heeft bijvoorbeeld meer mogelijkheden en manieren om te ontwikkelen door de variatie aan mensen. Samen ontwikkelen is erg belangrijk. Tele’Train traint deelnemers daarom niet voor niets in kleine groepen!

 

Een enkele persoon heeft voornamelijk één denkwijze die de gedachtes domineert, maar binnen een groep zijn er meerdere denkwijzen die tot een beslissing kunnen komen; afhankelijk van wat er in de situatie nodig is. In feiten kan een groep dus meerdere oplossingen bedenken, daarvan de beste kiezen en vanuit de verschillende denkwijzen hier op voortbouwen.

Sociale Meerwaarde

Het sociale aspect speelt ook mee in de groei van de individuele deelnemer. Uit een onderzoek blijkt dat deelnemers een persoonlijke groei doormaken wanneer zij in kleine groepen leren. Zij zijn beter in staat om constructieve persoonlijke relaties op te bouwen en hun persoonlijke, sociale en assimilerende vaardigheden aanzienlijk te verbeteren.

In groepen leren? Samen ontwikkelen!

Het delen van kennis en persoonlijke groei zijn allebei twee zeer grote voordelen van het leren in groepen. Een enkel persoon deelt bijvoorbeeld niet veel kennis, maar in een groep wordt er voortdurend kennis gedeeld; iets dat ervoor zorgt dat er nieuwe ideeën of gedachtes ontstaan, die makkelijk een evaluatie door kunnen gaan omdat er meerdere personen in een groep zitten.

groepen leren

Individuen maken bij het leren voornamelijk gebruik van single-loop learning. Hierbij wordt een fout na het ontdekken direct verbeterd. In groepen wordt er gebruik gemaakt van double-loop learning. Hierbij wordt niet alleen de fout hersteld, maar ook de oorzaken geanalyseerd. Zij beschikken vaker over een kritische blik. 1 persoon merkt namelijk 10% van de verbeterpunten op, 2 personen 25% en 5 personen 80 %. Deze kritische blik gebruiken wij ook om ons lesmateriaal voor trainingen en e-learning te ontwikkelen!

Niet alleen in het klaslokaal: Social Learning

De voordelen die aan in groepen leren verbonden zijn, hebben dus allemaal een meerwaarde. Sociale interactie, het delen van meningen en meerdere ogen die meekijken met vorderingen en lesmateriaal zijn allemaal aspecten die hier in meespelen. Deze meerwaarde bestaat echter alleen als de fysieke groepen waar in wordt getraind, niet te groot zijn. Ook hier houden wij bij Tele’Train rekening mee.

Naast klassikaal leren maakt Tele’Train ook gebruik van digitale leeromgevingen. In de digitale leeromgeving is het belangrijk dat er interactie is. Live-contact en interactie tussen deelnemers zijn de spil van online leren. Door in te spelen op de toegankelijkheid en vrijheid van een online leerplatform, zijn deelnemers in staat om dezelfde vruchten te plukken als in het klaslokaal. Social Learning is dan ook een belangrijke ontwikkeling die wij hier in mee brengen.

Of het nu gaat om e-learning, digitale leerplatforms of leren in een klaslokaal, Tele’Train wil mensen in welke vorm dan blijven verbinden. Meer weten over onze lesmethodieken, in groepen leren, trainingen of over SMART learning? Vul ons contactformulier in, of bel naar 020 – 470 46 58.

 


 

Bronnen:

– A.B. Adams, D.C. Kayes en D.A. Kolb, “Experiential learning in teams.”, in: Simulation & Gaming, 2005
– A.C. Edmondson, “The local and variegated nature of learning in organizations: a group-level perspective”, in: Organization Science, vol. 13 (2), 2002, blz. 128-146
– D.W. Kilgore, “Understanding learning in social movements: a theory of collective learning.” In: International Journal of Lifelong Education, vol. 18(3), 1999, blz. 191-202
– D. Tjosvold en M.M.L. Tang, “Reflexivity for team innovation in China; the contribution of goal interdependence. “ in: Group & Organization Management, 2004

 

 

Menu Title