Klant aan het woord: Gemeente Den Haag

Ook in de gemeente Den Haag was afgelopen maand alles te doen om de verkiezingsstrijd. Zoals we gewend zijn staan de politici deze periode in het middelpunt van de belangstelling. Niet gek dat we vergeten dat de stembureauleden ook een hele belangrijke taak vervullen. Voor de Gemeente Den Haag zijn wij aan de slag gegaan met het opleiden van alle stembureauleden. Sanne Sterenborg van de Gemeente Den Haag heeft dit gehele project samen met ons doorlopen.

 

Wil je jezelf voorstellen? Wie ben je, wat doe je bij de Gemeente Den Haag en hoe ben je hier ooit begonnen?

Ik ben Sanne Sterenborg. Ik werk bij de gemeente Den Haag als projectmanager verkiezingen. Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen bij de unit Verkiezingen als tijdelijke projectmedewerker. Ik was toen onder andere verantwoordelijk voor de opleiding en instructie van stembureauleden.

 

Wat speelt er nu bij de Gemeente Den Haag?

De afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met de voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezing en het raadgevend referendum. Om een klein beetje een beeld te geven van wat daar allemaal voor moet gebeuren: In Den Haag zijn er 270 stembureaus die ingericht moeten worden. Gedurende de dag zijn er bijna 3300 stembureauleden die alle stembureaus bemannen. Al deze stembureauleden moeten worden opgeleid. Daarnaast zijn er nog bijna 400 ambtenaren actief in de backoffice. Zij bemannen de helpdesks, controleren de processen-verbaal en voeren de uitslagen in. Een hele operatie dus!

 

Wat is de aanleiding voor de samenwerking met Tele’Train?

Alle stembureauleden die op verkiezingsdag op een van de stembureaus zitten, moeten worden opgeleid. In samenwerking met Tele’Train hebben we een e-learning en een training ontwikkeld om te zorgen dat alle stembureauleden goed voorbereid aan de verkiezingsdag konden beginnen. Ook hebben trainers van Tele’Train de StembureauApp trainingen gegeven.

 

Hoe zou je je ervaring met Tele’Train omschrijven?

In een paar maanden tijd hebben we samen een 5 e-learning modules en een training voor de StembureauApp ontwikkeld waarbij we nauw hebben samengewerkt en snel hebben geschakeld. Dit was een heel prettige manier van samenwerken.

 

Hoe is het vervolgtraject verlopen? Welke stappen zijn er ondernomen?

Voor de e-learning zijn we begonnen met het opstellen van leerdoelen, wat moeten de stembureauleden weten en kunnen na het maken van de e-learning? Vervolgens heeft Tele’Train deze leerdoelen omgezet in een storyboard met de opzet van de e-learning. Na het reviewen van de storyboards heeft Tele’Train de e-learning gebouwd. Interactieve vragen en animaties werden toegevoegd waardoor de e-learning een mooi geheel werd.

 

Voor de StembureauApp training hebben we ook eerst de leerdoelen opgesteld. Aan de hand van de leerdoelen heeft Tele’Train running notes opgesteld waarin de training gedetailleerd werd uitgewerkt. Daarna hebben we de training meerdere malen geoefend om de puntjes op de i te zetten.

 

Wat was het eindresultaat? Was dit wat je had verwacht?

Het eindresultaat waren 5 heel mooie, interactieve e-learning modules en een goed lopende training, gegeven door de trainers van Tele’Train. Dit voldeed zeker aan mijn verwachtingen.

 

Heb je in het verleden zelf wel eens een training gevolgd? En wat was de leukste training die je ooit hebt gevolgd?

Ik heb een aantal trainingen gevolgd, maar de leukste training tot nu toe was leiding geven aan projecten. De training had een goede mix van theorie en praktijkoefeningen en ik vond het onderwerp heel interessant.

 

 

 

 

 

Menu Title