Geschreven door:

Romy de Lange
LinkedIn
26-06-2018 / Klant interview

Zetacom

Zetacom is de systeem integrator voor de zakelijke markt. Met een specialisatie in telefonie, netwerken en zorgsystemen verovert ze zowel de MKB als de grootzakelijke markt en in het bijzonder de gezondheidszorg. Een succesvolle implementatie van de verschillende Zetacomsystemen valt of staat met het juiste gebruik ervan door medewerkers van de opdrachtgevers. Zetacom biedt daarom bij alle implementaties trainingen aan en doet dit steeds vaker online. Samen met Daphne Doorduijn van Zetacom hebben wij een bestaande e-learningmodule in een nieuw jasje gestoken.

Daphne Doorduijn 111972724570

Wil je jezelf voorstellen? Wie ben je, wat doe je bij Zetacom en hoe ben je ooit bij Zetacom terecht gekomen?

Ik werk ruim twee jaar als zorgconsultant bij Zetacom. Voordat ik bij Zetacom ging werken werkte ik als verpleegkundige. Uiteindelijk wilde ik de switch maken naar ICT en ben ik begonnen aan een Master in deze richting om vervolgens aan de slag te gaan bij Zetacom.

 

Als zorgconsultant is het vooral mijn taak om zorginstellingen te begeleiden bij de implementatie van een nieuw verpleegoproepstysteem en de bijkomende componenten die ze daar bij nodig hebben. Ik kijk naar wat daarbij handig is, hoe het systeem voor de gebruiker ingericht moet worden en daarnaast verzorg ik de gebruikerstrainingen. Verder evalueer ik met de klant na implementatie hoe alles verloopt, of het systeem goed werkt en of er dingen aangepast moeten worden.

 

Eigenlijk ben ik onderdeel van het gehele implementatie traject. Vanaf het moment dat het systeem verkocht is denk ik mee over hoe het gebruikt gaat worden en wat de eindgebruiker daarvoor nodig heeft. Ik vertaal de wensen naar hoe het technisch gezien moet gaan werken.

 

Begin dit jaar zijn jullie een samenwerking gestart met Tele’Train. Wat was de aanleiding voor deze samenwerking?

We zijn de samenwerking gestart in het kader van ons trainingsgedeelte voor zorginstellingen. De eindgebruikers krijgen van ons een klassikale training en een e-learning aangeboden om de systemen te leren kennen. Deze e-learning modules maakten wij zelf met het programma Articulate 2. Het probleem voor ons was vooral dat we te weinig ervaring hadden. Hoe geef je een e-learning goed vorm?

 

Een klant van ons zei dat alle informatie wel in de e-learning zat, maar dat het gewoon niet gebruiksvriendelijk was. Wij gebruikten eigenlijk te veel tekst, dan is het lastig om de aandacht vast te houden.

De klant wilde dat we de e-learning anders gingen vormgeven. Om die reden zijn we op zoek gegaan naar een partij die dat voor ons kon doen, omdat we zelf die kennis en expertise niet hebben. Wij kunnen vanuit de kennis die wij hebben over onze producten gewoon alles prima in een e-learning stoppen, maar hoe je dat dan mooi vormgeeft en voor een cursist leuk maakt, ja dat is dan toch een vak apart.

 

Hoe zijn jullie bij Tele’Train terecht gekomen?

Online ben ik gaan zoeken naar verschillende aanbieders van e-learning en ben ik me gaan oriënteren naar wat er allemaal mogelijk is. Vervolgens hebben we drie partijen uitgenodigd om langs te komen. Een van de partijen hield zich voornamelijk bezig met het hosten van e-learning, de begeleiding en het bouwen van modules. Maar niet met het design. De andere partij was een grote naam, maar oogde naar onze mening toch te fancy.

 

De e-learning was uiteindelijk bedoeld voor zorgmedewerkers, het is geen marketing medewerker waarbij alles mooi en flitsend en snel moet zijn. Nee, het moet gewoon praktisch en bruikbaar zijn. Daarmee sloot Tele’Train het beste aan bij wat we zochten.

 

Wat zijn de geboekte resultaten tot nu toe? Is dit wat je had verwacht?

Ik vond het lastig om me er een voorstelling van te maken. Hoe zou de e-learning er uit kunnen zien zodat het voor de medewerker een feestje is om deze te doorlopen? We hadden in die zin geen concrete verwachtingen hoe het er uit moest gaan zien. We hadden meer globaal beschreven wat de klant wenste. We zijn echt positief verrast over hoe mooi het geworden is, hoe intuïtief en leuk om naar te kijken. Ook de klant is erg tevreden over het eindresultaat en ziet het als een mooie verbeterslag.

 

Hoe kijk jij naar de toepassingsmogelijkheden van e-learning voor nu en in de toekomst?

We hebben inmiddels een evaluatie gesprek gehad met Hester en Rianne van Tele’Train. Rianne was voor ons de persoon die vanuit Tele’Train het project heeft begeleid. De samenwerking was heel positief, hele korte lijnen, het product is mooi geworden en het was gewoon heel erg gezellig.

 

We gaan voor de andere producten binnen ons portfolio verder met het ontwikkelen van e-learning modules. Voor een groot gedeelte zijn de e-learning modules er al, in dezelfde oude stijl, dus eigenlijk gaan we op dezelfde voet verder.

 

Je gaf al aan dat de samenwerking met Tele’Train positief was. Hoe zou je je ervaring met Tele’Train in het kort omschrijven?

Heel positief, concreet en helder in de planningen. Ik heb een hele dag samen met Rianne de volledige e-learning uitgeplozen, en gekeken naar hoe het er uit moest komen te zien. Dit deed ze onvermoeibaar en enthousiast, daar krijg je energie van. Als er vragen waren was iedereen makkelijk te bereiken. Dat zijn toch wel de voorwaarden om samen iets neer te zetten.

Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.

Contact