Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.
Ja, ik wil contact
15-01-2019 / Interview

“De carrièreladder van Imke is het klimmen waard”

Imke kwam bij Tele’Train binnen als stagiaire en heeft zich als geen ander snel onmisbaar weten te maken. Nu bijna 4 jaar verder is ze nog steeds onderdeel van Tele’Train, daar zijn wij natuurlijk heel blij mee. Hoe heeft ze deze ontwikkeling doorgemaakt?

 

Je bent bijna 4 jaar geleden bij Tele’Train binnen gekomen als stagiaire en zit nu op de stoel van Learning Consultant. Hoe heb je deze ontwikkeling doorgemaakt?

Van een interne stage-opdracht waarin ik voor het eerst e-learning ontwikkelde naar al snel mijn eerste klantproject bij TenneT, de beheerder van de hoogspanningsmasten. Ik leerde van andere collega’s en deed projecten bij verschillende organisaties waardoor ik snel stappen kon maken. Eerst op het gebied van het schrijven van didactisch goede e-learning, klantcontact en het bedenken van creatieve concepten. Nu richt ik mij steeds meer op advisering, relatiebeheer en projectmanagement. Een ontwikkeling die met de juiste ondersteuning binnen onze organisatie eigenlijk vanzelf gaat.

 

Hoe ziet een werkdag van een Learning Consultant eruit?

Dat varieert enorm! Een voorbeeldwerkdag: in de ochtend een overleg met een grafische collega om het concept voor een offerte verder uit te werken. Daarna de feedback van de gebruikerstesten verwerken in de leeromgeving voor HR-adviseurs van de Rijksoverheid. Na de lunch een belafspraak met een klant om de voortgang van een groot e-learningproject voor de statenleden te bespreken. Einde van de dag leg ik nog de laatste hand aan het praktijkexamen voor de Observers van Holland Casino. Kortom veel verschillende bezigheden en klanten op één dag. Overigens kan de dag erna weer heel anders zijn. Als learning consultant ben ik zowel creatief, didactisch, projectmatig als adviserend aan het werk.

 

Aan welk ‘droom’ project zou jij graag willen werken?

Een project waarbij we een leercampagne ontwikkelen. Dat wil zeggen een aantal leerinterventies organiseren over een langere tijd. Waarbij niet alleen kennisoverdracht centraal staat maar ook de beïnvloeding van houding en gedrag. Het lijkt mij tof als de leercampagne zo verweven is met de dagelijkse werkpraktijk dat de medewerker niet eens doorheeft dat die aan het leren is. Maar met als resultaat wel aantoonbaar effectievere medewerkers!

 

Als je kijkt naar alle ontwikkelingen de afgelopen jaren, over welke ontwikkeling ben jij het meest enthousiast?

De ontwikkeling van xAPI en LRS. Bijna elk bedrijf dat e-learning aanbiedt maakt gebruikt van een online leeromgeving, een LMS. Maar tijden veranderen, mensen leren niet meer alleen via de computer op hun werk in een vaste e-learningomgeving. Mensen leren overal en 24/7. Om al deze leerervaringen die niet perse via een LMS verlopen te registreren is een nieuwe standaard ontwikkeld; de Experience API-specificatie (xAPI). Met deze nieuwe standaard is het mogelijk om alle vormen van on- en offline leren te registeren en de data via een Learning Record Store (LRS) te verzamelen. De data uit de verschillende leerinstrumenten (o.a. games, video’s, klassikale trainingen, simulaties, sociale netwerken en apps) wordt gekoppeld in één systeem.

Ik zie kansen voor deze ontwikkeling want door het verzamelen én analyseren van deze data krijg je een gedetailleerd overzicht van wie, wat, waar, wanneer en hoe leert. Daarnaast is de data van waarde om gebruikersfeedback te genereren of erachter te komen wat de ‘failure points’ zijn. Vanaf welk moment in de leerinterventie beginnen lerenden fouten te maken? Op deze manier kun je de leerinterventies verbeteren. Door data te koppelen van leren en performance, toon je aan hoe relevant een leerinterventie is en hoe groot de impact ervan is op de organisatie.

 

Wat weten veel mensen niet van je?

Ik heb een Cineville pas en ga ik mijn vrije tijd graag naar de film. Het maakt mij niet uit of het een Nederlandse of Chinese film is. Of dat het spannend, humoristisch of dramatisch is, ik kijk alles!