Een kijkje in de glazen bol. Of toch niet?

De lijstjes, whitepapers en trendrapporten vliegen je om de oren. Voer de zoekterm ‘trends op het gebied van learning & development 2019’ in op Google en je wordt overladen met informatie. Maar wat zijn daadwerkelijk de trends en ontwikkelingen die de markt bezighoudt? Wij leggen de glazen bol even opzij en kijken naar de klantvragen die bij ons binnenkomen. Dus geen lijstje met trends, maar een inkijkje in wat wij zien in de markt.

 

Learning & development als onderscheidend goed

Nu het steeds lastiger wordt om goed personeel te vinden wordt learning & development door steeds meer bedrijven ingezet als onderscheidend goed. Geld is voor millennials niet het hoogste doel; ontwikkelmogelijkheden is waar ze vooral naar op zoek zijn. Met het aanbieden van opleidingen gericht op enkel hard skills kom je niet weg. Vaardigheden die breder inzetbaar zijn voor persoonlijke ontwikkeling en dus niet alleen gericht op functie – soft skills – nemen steeds vaker de overhand.

 

Leren tijdens werk

Dat we opgeleid willen worden moge duidelijk zijn, alleen dan wel tijdens werkuren. In 2019 komen we nog meer terug van het leren in je eigen tijd. Leren wordt al steeds meer afgestemd op de persoonlijke wensen en situatie, daarnaast vinden we het nog belangrijker worden om onze privé tijd te beschermen.

 

Performance support

Leren doen we het liefst individueel. Bij veel van onze opdrachtgevers heeft de medewerker steeds vaker zelf de regie in handen. Het leertraject wordt verspreid over een langere periode en met micro learning en performance support vormgegeven.

 

In 2018 kwam de term micro learning al regelmatig voorbij, in 2019 verwachten wij dat deze term niet alleen benoemd maar ook steeds vaker ingezet wordt. Dit geldt ook voor de term performance support. Het mooie aan deze twee termen is dat ze heel goed te combineren zijn. Performance support houdt namelijk in dat je tijdens je werk leert: juist op het moment dat je het nodig hebt. Sta je op het punt slecht nieuws te vertellen aan een klant? Dan wil je op dat moment graag een aantal gerichte tips over hoe je dit het beste kunt aanpakken. Omdat je dan liever niet wacht op een training of lange e-learning over dit onderwerp, is het natuurlijk handig hiervoor een micro learning te volgen. In ongeveer 5 minuten leer je waar je op moet letten bij het brengen van slecht nieuws. En hup, daarna direct het gesprek voeren met de klant!

 

Gamification

Niet alleen de locatie en de momenten waarop er wordt geleerd veranderen in een hoog tempo, ook in de vorm zijn er steeds meer veranderingen zichtbaar. Zo waren gamification, VR en AR veel gehoorde termen in 2018, echter wel vormen die nog relatief weinig worden ingezet. Zonde, want juist een spelelement zorgt ervoor dat leren leuker wordt. De competitie tussen collega’s en the fear of missing out, maakt dat de lesstof langer blijft leven binnen de organisatie.

 

Er is veel vernieuwende technologie beschikbaar die nog niet wordt benut omdat het als duur, tijdsintensief en niet gebruiksvriendelijk wordt gezien. Wij geloven dat de toegankelijkheid van nieuwe leertechnologie, zoals gamification, VR en AR, de meest bepalende factor is en daarmee bepaalt hoe snel het structureel een plek verwerft in het leerlandschap. We zien bij onze opdrachtgevers hierin al veelbelovende ontwikkelingen!

 

Learning analytics

Tot slot zien we bij onze opdrachtgevers een groeiende aandacht en noodzaak om leerrendement te meten en opleidingsinspanningen te borgen. Learning analytics maakt het mogelijk om gedetailleerder het effect van opleiden te bepalen en gerichtere keuzes te maken binnen een opleidingsontwerp. Door de nieuwe xAPI standaard kunnen we alle leerresultaten, ook van nieuwe technologieën, bundelen en analyseren. Wij zien dat als een positieve ontwikkeling, vooral omdat de businesscase van opleiden daarmee steeds gemakkelijker op te stellen is.

 

We kijken uit naar een veelbelovend 2019!

 


 

Geschreven door Romy de Lange, Marketing Coördinator bij Tele’Train. Volg Tele’Train ook op LinkedIn.

 

Romy de Lange
Marketing Coördinator
Tele’Train B.V.

Menu Title