“Kwaliteitssprints” – een duurzaam concept in training

In de markt zien we een steeds grotere vraag naar adaptieve leervormen, aangepast op de leerbehoefte van elke medewerker. Daarbij vragen organisaties om continue ontwikkelprogramma’s met korte leeractiviteiten. Tele’Train speelt hier op in door middel van “kwaliteitssprints”.

 

Een kwaliteitssprint of powercyclus is een blended trainingsconcept dat kan worden ingezet op elk niveau binnen elke organisatie of afdeling. De sprints bestaan uit een mix van leeractiviteiten, die inspelen op de trend van ‘microlearning’. Een sprint bestaat uit twee powerworkshops van ongeveer 3 uur, twee praktijkperiodes ondersteund door coaching, online modules en een afsluitsessie.

 

In elke sprint trainen we op één of enkele leerdoelen, die met elkaar worden vastgesteld. Deze leerdoelen kunnen gericht zijn op kennis, inzicht, vaardigheden of een combinatie daarvan. In de powerworkshops ontwikkelen we de medewerkers in kleine groepen op interactieve wijze. Na elke workshop krijgen de deelnemers toepassingsopdrachten, die zij in de praktijkperiodes gaan uitvoeren of oefenen. Een interne of externe coach begeleidt de medewerkers op de ontwikkelpunten. Als in de praktijk blijkt dat er nog knelpunten zijn, dan kunnen online micromodules worden ingezet om lesstof te herhalen. We ronden de sprint af met een afsluitsessie, een soort vragenuurtje om met elkaar de laatste knelpunten te bespreken en SMART afspraken te maken voor borging. Het programma is adaptief, doordat de opdrachten en de micromodules op de individuele leerbehoefte zijn afgestemd. Door een keuzemenu van leerdoelen aan te bieden kunnen medewerkers bovendien zelf bepalen aan welke sprints zij willen deelnemen.

 

Een sprint duurt 6 weken en sluit daarmee aan op de periode waarin de fases van een gedragsverandering worden doorlopen. Hierdoor garanderen we een duurzaam resultaat voor de aangeleerde kennis en vaardigheden.

 

De kwaliteitssprints kunnen volledig op maat worden ontwikkeld. Voor trainingen in telefonisch en schriftelijk klantcontact hebben wij diverse kant-en-klare sprints, die direct inzetbaar zijn voor elke klantcontactomgeving.

 


 

Geschreven door Joëlle Brosky, Directeur Tele’Train Academy. Volg Tele’Train ook op LinkedIn.

 

Joëlle Brosky

Directeur Tele’Train Academy

Tele’Train B.V.

Menu Title