15-10-2014 / Artikel

4 Tips voor Klantgerichtere Website Tekst

Klantgericht schrijven is één ding, maar schrijven voor het web is heel anders. Hieronder volgen 4 handige tips voor hoe er het beste met tekst omgegaan kan worden , zodat  je website gebruiksvriendelijker wordt. Schrijven voor het web begint bij de tekst zelf!

 

1. Structureer de tekst: gebruik koppen, subkoppen en bullet-points

Webpagina’s zijn geen boeken. Pagina’s op het internet worden niet vaak op “normale” wijze gelezen. In plaats daarvan scannen bezoekers de pagina. Ze zijn hierbij vaak op zoek naar punten die hun interesse hebben. Het is daarom van groot belang om de tekst in stukjes te “knippen” en gebruik te maken van koppen en/of subkoppen.

Door de tekst in onderwerpen te verdelen, kunnen bezoekers makkelijker vinden wat ze willen vinden of wat ze interessant vinden. Ook binnen koppen is het gebruik van alinea’s erg belangrijk. Maak het behapbaar; dat zorgt voor een aantrekkelijkere tekst die minder intimiderend is omdat het niet 1 groot blok aan tekst is. Dit geldt al helemaal voor de productbeschrijving in een webshop. Houd het klantvriendelijk. Meer over een succesvolle webshop runnen weten? In dit artikel geven we de 8 belangrijkste tips.

Bullet-points zorgen voor een duidelijk overzicht. Door bullet-points kan informatie op doeltreffende wijze neergezet worden, in plaats van alles achter elkaar aan te breien. De tekst wordt uitnodigender om te lezen en informatie wordt wederom sneller en makkelijker gevonden.

Opgesomd wordt de tekst op de website:

  • Makkelijker om door te nemen/scannen
  • Aantrekkelijker en minder intimiderend
  • Gemakkelijker om informatie te vinden

 

2. Let op het gebruik van duidelijke lettertypen

Het lettertype is enorm belangrijk voor website teksten; zowel voor artikelen als in webshops. Het is de kern van overzichtelijke website teksten. Het is daarom zaak om niet alleen maar te gaan voor een lettertype dat “mooi” is. De letters moeten bijvoorbeeld niet te dicht op elkaar staan, of te breed/lang zijn. Een goed geschreven tekst is praktisch waardeloos als er geen helder lettertype wordt gebruikt. Ook moet het lettertype natuurlijk aansluiten bij de Tone Of Voice van het bedrijf; wat voor gevoel brengt het over?

Op het internet geldt meestal één regel: gebruik alleen maar sans serif letterypen. Dit betekent dus schreefloos. Sans serif lettertypen zorgen evoor dat de tekst makkelijker leesbaar is en brengt een grotere rust in de tekst. Het brengen van rust sluit daarbij ook mooi aan op de volgende tip.

 

3. Leg de focus op de tekst zelf

Om een tekst te kunnen lezen, moet er niet teveel afleiding zijn. Natuurlijk moeten er afbeeldingen zijn en moeten er call-to-action koppen/knoppen aanwezig zijn. Maar laat deze niet in de weg van de leesbaarheid van de tekst komen. Gebruik daarbij ook niet teveel opvallende banners in de buurt van de tekst en positioneer deze zodanig dat de bezoeker in alle rust de tekst kan lezen.

Schrijven voor het web betekent ook het creëren van ruimte en leesbaarheid om de tekst heen. Vooral in het geval van een webshop, moeten het product en de productbeschrijving duidelijk zichtbaar zijn.

4. Faciliteer aan interesses bezoeker

Schrijven voor het web begint al voordat de lezer bij de daadwerkelijke tekst is. Om de informatievoorziening klantgerichter te maken, moet ervoor gezorgd worden dat de bezoeker al voor het klikken van de link getriggered wordt. Vanuit de klant denken is hierbij de eerste stap.

Wanneer bezoekers eenmaal besloten hebben op de link te klikken, zijn ze namelijk veel eerder geneigd grotere stukken tekst te lezen; ze weten immers wat hun te wachten staat. Faciliteer de links en headertekst dus aan de bezoeker: wat wilt hij of zij precies weten? Waarom zouden zij mijn tekst lezen? Wat voor klanttype zal hier op reageren?

Bied daarom het gros van de informatie aan nadat de gebruiker aangegeven heeft hier geïnteresseerd in te zijn. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat de juist persoon de juiste tekst/product zal lezen. Social Media is hierbij ook een belangrijk stuk online-gereedschap en gaat hand in hand met klantgericht schrijven voor het web.

 

Optimaliseer klantcontact

Met schrijven voor het web een goede, heldere tekst neerzetten is essentieel voor iedere website. Tekstueel en met een klant communiceren blijft zowel online als offline echter een vak apart en er is ook wel een vaste skillset nodig.

Tele’Train ondersteunt hierin met trainingen die een persoonlijke, praktische aanpak hebben; want niemand is hetzelfde en een deelnemer moet zijn kennis en vaardigheden na de training ook in het beroepsveld kunnen gebruiken.