Spelend leren, beter presteren
Een game dient bij Tele’Train altijd een hoger doel: je wilt iets bereiken in kennis, houding of gedrag. Een game is geen wondermiddel, maar het is altijd wonderlijk om te zien hoe snel mensen spelenderwijs leren. Gamification werkt als een turbo, een versneller van het leren en je kunt een game prima in combinatie met andere online en offline leervormen inzetten. Om succesvol te zijn moet een game vooral inspireren, interactie bevorderen, uitdagen en fun zijn.
Maar dat is nog niet het enige. Bij game-based learning zet je bestaande games of speciaal ontwikkelde serious games in om iets te leren. Na het spelen van de serious game heeft de deelnemer kennis, vaardigheden en inzicht opgedaan. Gamification een luxe product? Dat is het allang niet meer! De misvatting over gamification is dat het wordt gezien als een luxe product. Een beetje ‘voor de leuk’. Terwijl gamification zoveel meer is dan dat. Gamification is ook veel meer dan ‘een spellaag toevoegen’ aan een training of opleiding. Maar wat is het dan wel?
Met deze vragen helpen
wij onze klanten
- Wanneer gebruik je als organisatie gamification?
- Waar zet je game-based learning voor in?
- Hoe kan ik spel inzetten in het dagelijkse werk?
- Hoe ontwikkel je een serious game?
- Hoe kan gamification voor meer motivatie en plezier zorgen?
- Hoe draagt gamification bij aan het verhogen van sales?
- Kan ik mijn klantenservicemedewerkers motiveren met de inzet van game-principes?
Gamification bij Tele'Train
Wanneer gebruik je als organisatie gamification? Er zijn drie lagen van gamification die we toepassen als de vraag gesteld wordt of gamification iets is voor jouw organisatie.
- Als je deelnemers aan een programma wil motiveren en betrekken.
Je zet online of offline spelelementen in binnen een trainingsprogramma. -
Als je processen wilt optimaliseren en effectiever maken. Gamification als
onderdeel van een opleiding of een learning journey. -
Als je betere resultaten wil halen. Het werk is de game via een spellaag
met KPI's.
De implementatie van gamification binnen de werkomgeving vereist een stapsgewijze aanpak. Het is belangrijk om eerst te bepalen welke doelen er bereikt moeten worden en hoe gamification hieraan kan bijdragen. Om succesvol te zijn, moet een game vooral inspireren, interactie bevorderen, uitdagen en fun zijn. Wij gebruiken hiervoor ons eigen ontwikkelde gamification platform ACE!, zodat we snel, op maat en betaalbare games kunnen ontwikkelen voor organisaties.
Hoe gamification leren transformeert
Gamification kan het beste omschreven worden als het toepassen van game-elementen in een niet-game omgeving, zoals het werkveld of het onderwijs. Bij Tele’Train staat een game altijd in dienst van een hoger doel. Door middel van het spelenderwijs overbrengen van kennis, houding of gedrag kunnen deelnemers sneller en effectiever leren dan bij traditionele leervormen. Gamification werkt als een turbo voor het leerproces.
Door elementen te gebruiken die in games succesvol zijn, raakt de speler gemotiveerd en betrokken bij het leerproces. Zo kan bijvoorbeeld het behalen van badges bijdragen aan een gevoel van vooruitgang en kunnen beloningen zoals punten of rankings motiveren om extra moeite te doen. Tele’Train is in staat om een spellaag toe te voegen over het werk. Dat is dus een ander level dan een spellaag toevoegen in een opleiding.
Een voorbeeld
Stel dat alle monteurs van een energieleverancier ICT op de hoogte moeten zijn van de laatste procedures en wet- en regelgeving, dan zet Tele’Train gamification in zodat mensen spelenderwijs getriggerd worden bij te zijn. Hierdoor is het op de hoogte blijven van wet- en regelgeving geen vervelende ‘to do’ in het dagelijks werk, maar een prettige vanzelfsprekendheid die leidt tot beter geïnformeerde medewerkers.
Waar zetten we game-based learning voor in?
- Onboarding. Geef nieuwe medewerkers een persoonlijke en effectieve onboarding waarbij de kernwaarden van je organisatie worden overgedragen. Nieuwkomers halen zo sneller de gewenste normen, zijn eerder operationeel en voelen zich meer verbonden met de organisatie en hun collega’s, ook bij werken op afstand. Dit vertaalt zich direct in een hogere werknemerstevredenheid én hoger personeelsbehoud. Download Whitepaper Onboarding
- Verhogen sales. Je wilt je verkoopcijfers een boost geven? Met het toevoegen van spelelementen in het salesproces begeleiden we om cross- en upsell vaardigheden te verbeteren, leads te genereren, het gebruik van CRM-tooling te verbeteren en conversie te verhogen. Effectief, meetbaar én leuk.
- Vergroten klanttevredenheid. Door game-principes te implementeren in het leer- en ontwikkelproces van klantenservicemedewerkers worden doelstellingen met betrekking tot klanttevredenheid sneller behaald. De ervaring leert dat door toevoeging van spelelementen in leren, medewerkers sneller in staat zijn hun werkzaamheden goed uit te voeren. Ze converteren ook beter en ervaren meer werkplezier.
- Vergroten performance. In een steeds sneller veranderend speelveld pas je je processen aan, introduceer je nieuwe digitale tools en stuur je op een ‘nieuwe manier van werken’. Maar hoe krijg je je personeel mee? Hoe zorg je dat ze niet alleen begrijpen wat en waarom er zaken veranderen, maar zorg je ook voor een positieve houding? Uitdagender nog, hoe help je je medewerkers hun gedrag aan te passen en vaardigheden te ontwikkelen? Met de inzet van spelvormen worden betere resultaten behaald. In leren, werken, veranderen, motiveren en kennisoverdracht. Game-based learning is niet meer weg te denken in de uitdagingen waar organisaties voor staan.
- Compliance. Medewerkers die niet meer opkijken tegen “compliance” en zelf het belang inzien van de kennis voor de juiste wet- en regelgeving binnen hun vakgebied. Daar haal jij je compliance doelstellingen wel mee. Door Gamification spreek je de intrinsieke motivatie van je medewerkers aan. Dat levert je direct resultaat. Download Whitepaper Compliance
Out-of-the-box denken
Naast de motivatieaspecten zorgt gamification ook voor interactie tussen de deelnemers. Spelers gaan op zoek naar samenwerking om hun doelen te behalen, waardoor nieuwe inzichten ontstaan en netwerken worden uitgebreid. Het stimuleert daarnaast ook het out-of-the-box denken, aangezien deelnemers geprikkeld worden om op creatieve manieren het doel te bereiken. Daarnaast is het ook gewoon heel erg leuk, wat voor een hogere betrokkenheid bij het werk leidt en dus ook tot een hogere
productiviteit!
Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best. Graag helpen wij je verder!
Het is mogelijk om gebruik te maken van bestaande games of speciaalontwikkelde serious games.