30-07-2014 / ARTIKEL

7 bouwstenen voor Effectief Teamwork

Een team hebben en aan effectief teamwork werken is 1 ding. Maar of een team succesvol is of niet, hangt af van 7 bouwstenen. 

Vele handen maken licht werk

In teams werken heeft veel voordelen, maar het kan ook de andere kant op gaan. De beste manier om de effectiviteit van uw team te sturen, is door gebruik te maken van 7 bouwstenen. De bouwstenen zorgen voor een onderling versterkend effect, waardoor het succes niet van één persoon afhankelijk is, maar van de gehele groep.

De zeven bouwstenen voor effectief teamwork zijn als volgt:

 
1. Houd het klein. Als er teveel mensen in een groep werken, kan het zo zijn dat er discussies ontstaan die veel te lang duren en het proces vertragen. Iedereen heeft immers een mening. Het is hierbij raadzaam om maximaal 4 tot 7 mensen in een groep te hebben. Voor het leren van lesstof is in een groep werken overigens ook positief.

 
2. Zorg voor diversiteit. Zodra er in een team dubbele rollen zijn, worden dingen ingewikkelder. Het is belangrijk dat het team uitgebalanceerd en gevuld is met mensen die allemaal een specifiek talent of specialisme hebben. Hierdoor is er voor ieder aspect van de opdracht iemand die zich daar op kan storten. Daarbij kunnen mensen met een ander point of view een frisse blik op een concept, dienst of product werpen.

 
3. Verdeel de rollen goed. Het is belangrijk dat ieder teamlid goed weet wat zijn of haar rol binnen het team is. Wanneer deze rollen vastgesteld en afgebakend zijn, kan het team veel strakker te werk gaan. Als dit niet het geval is, kunnen bepaalde taken overlapt worden of weten sommige teamleden na een moment niet meer zeker wat hij of zij moet doen. Rolverdeling zorgt voor sturing en efficiëntie!

 
4. Stem de persoonlijkheden af op de groepstaak. Ieder teamlid is anders. Sommige persoonlijkheden kunnen beter met elkaar opschieten dan anderen. Het is raadzaam om dit in gedachte te houden, hiermee te spelen en de juiste mensen bij elkaar in een team te zetten.

 
5. Creëer een heldere doelstelling. Dit lijkt een no-brainer, maar wordt vooral bij kleine bedrijven nog over het hoofd gezien. Wanneer alle ogen op hetzelfde doel gericht zijn, zal effectief teamwork veel soepeler gaan. Een doelstelling is essentiëel om resultaat te behalen. Spreek daarom samen met het team van te voren een doelstelling af. Het liefst SMART, natuurlijk.

 
6. Houd conflicten zakelijk. Binnen het team moet de afspraak gemaakt worden dat iedereen daar zit om het beste bedrijfsresultaat binnen te halen. Wanneer er bepaalde conflicten ontstaan, moet dit dan ook strikt werkgerelateerd zijn en niet persoonlijk opgevat worden. Iedereen zit immers met hetzelfde doel voor ogen in het team en wilt het beste resultaat behalen.

 
7. Blijf reflecteren. Effectief teamwork eindigt niet na de oplevering van een product of dienst! Reflecteren helpt het team om te kijken naar wat er goed ging en wat er minder goed ging. Hierbij kunnen dus belangrijke verbeterpunten gehaald worden die ervoor zorgen dat het team in de toekomst nog beter zal presteren. Reflecteren blijkt voor veel personen nog wel lastig te zijn.

 

Effectief teamwork betekent een goede mix

Daarnaast zijn er nog een paar basisprincipes die moeten gelden bij de vorming van een team. Zo moet er gezorgd worden voor een goede mix van persoonlijkheden en kwaliteiten binnen het team. Er kan één leider aangesteld worden, maar het is ook goed het leiderschap te laten rouleren.

Een team moet tenslotte niet te groot zijn. Door een groep van maximaal vier tot zeven personen in te zetten, wordt zoals eerder gezegd voorkomen dat er ellenlange discussies ontstaan.