Organisaties zijn zich steeds meer bewust van de waarde van hun talent, namelijk de medewerkers. Maar hoe ga je om met de verschillen tussen de diverse generaties, zorg je ervoor dat generaties goed samenwerken en hoe train je iedere generatie op een passende manier?
Allereerst wat feiten op een rijtje. Inmiddels hebben we vier generaties die zich bevinden op de arbeidsmarkt, namelijk:
- de Babyboomgeneratie (1940-1955)
- Generatie X (1956-1970)
- de Pragmatische generatie (1971-1980)
- Generatie Y (1981-1995)
Iedere generatie beschikt over zijn eigen unieke kenmerken. Zo wordt de Babyboom generatie gedreven door idealisme en Generatie Y juist weer door resultaatgerichtheid. Al deze kenmerken brengen weer eigen uitdagingen mee, wanneer het gaat om het coachen, trainen en motiveren van de verschillende generaties. Het is juist op de werkvloer waar de verschillen tussen de generaties het meest naar voren komen.
De eerste stap naar een betere samenwerking
Aandacht voor verschillen en de dynamiek die heerst tussen de diverse generaties is daarom belangrijk. Maar ook het herkennen en erkennen van deze verschillen speelt een belangrijke rol bij het trainen, coachen en motiveren van de diverse generaties. Het herkennen en erkennen is de eerste stap naar een betere samenwerking en kan de organisatie veel opleveren. Denk hierbij aan meer betrokkenheid, tevredenheid een hogere productiviteit en meer (persoonlijke) innovatie.
Individuele aandacht
Bij Tele’Train beseffen we dat de verschillende generaties allemaal een eigen gebruiksaanwijzing hebben. En dat is precies hoe we deze generaties benaderen. Met individuele aandacht voor elke generatie en zijn/haar opleidingswensen kijken we hoe we de medewerker het best in zijn kracht kunnen zetten. Op deze manier kan talent binnen de organisatie optimaal worden benut.
Door te erkennen dat verschillende generaties eigen wensen/eisen hebben gaan we ‘het probleem’ niet uit de weg, maar zien we juist de uitdaging om de verschillende generaties samen te brengen in één ‘samenwerkende’ organisatie.