ATD is de wereldwijd met ruim 40.000 leden de grootste branchevereniging voor vakgenoten op het gebied van Talent Development. Jaarlijks organiseren zij in de VS een groot congres met als doel om Learning & Development specialisten bij elkaar te brengen, kennis te delen, inspiratie op te doen en de nieuwste trends in leren te ontdekken. Dit jaar was de ATD in Washington DC. Tele’Train was erbij!
4 dagen, 300 workshops, 3 keynotes, waaronder Oprah Winfrey, een beursvloer met meer dan 450 stands en bijna 13.000 bezoekers uit alle delen van de wereld. Alleen door de omvang al is het een indrukwekkend evenement!
Dit jaar hebben we de keuzestress verminderd door gericht een aantal thema’s te kiezen waarover we ons wilden laten inspireren. Het workshopaanbod is ingedeeld in learning tracks, wij volgden voornamelijk sessies over Learning Technologies, Learning Measurement, Training Delivery en Leadership.
We zagen in de workshops veel bekende learning technologieën voorbij komen, zoals VR, AR, Gamification, Micro learning en Artificial Intelligence. In vergelijking met ons vorige bezoek in Atlanta twee jaar geleden, werden er nu veel meer concrete praktijkstudies gedeeld met tastbare bewijzen over de toegevoegde waarde in kwaliteit en efficiency van deze nieuwe technologieën.
Nieuw voor ons was de chatbot als coach, die proactief reflectievragen stelt en medewerkers zo stuurt om hun leerdoelen te behalen. Tegen onze eigen verwachtingen in wijst een casestudy uit dat niet alleen de frequentie van coachen stijgt, maar dat medewerkers meer open zijn tegen een chatbot dan een persoonlijke coach.
Meetbaar maken van training en e-learning is belangrijk om aan te tonen dat je als trainer of developer toegevoegde waarde biedt voor de organisatie. Het evaluatiemodel van Kirkpatrick blijft de basis voor deze meting. Daarnaast hebben we nieuwe verdergaande modellen gezien, zoals het V-model, die voorbereiding van training koppelt aan de evaluatie. Structurele meetmomenten blijven de enige manier wanneer je resultaten inzichtelijk wil maken op korte én lange termijn.
Op gebied van training zie je steeds meer de groei naar continue leerprogramma’s met een variatie aan werk- en leervormen gespreid over een langere periode. Tevens zagen we hoe je medewerkers van alle generaties kan activeren voor een programma en slimme vormen voor borging. We werden het meest getriggerd door een workshop waarin een waslijst aan leuke tools en apps om in te zetten tijdens een trainingsprogramma in razend tempo voorbij kwam.
Op gebied van Leadership werden we geïnspireerd door verschillende sprekers. Waarom levert de ene organisatie high performance en de ander niet? Emotional Intelligence, Servant Leadership en Connectional Intelligence waren sleutelwoorden in alle sessies die we volgden over dit thema.
Vol ideeën en energie kwamen we eind mei terug uit Washington. Natuurlijk delen we graag onze opgedane kennis en inzichten met onze collega’s en opdrachtgevers. We zullen de komende maanden daarom regelmatig blogs publiceren en workshops en seminars organiseren. Liever een afspraak of workshop in-company? We komen graag langs om jullie te inspireren!