Geschreven door:

Romy de Lange
LinkedIn
25-03-2021 / Artikel

Detachering: Expertise, innovatie of gewoon extra handjes

Op zoek naar tijdelijke ondersteuning van een learning specialist? Is er veel werk in een relatief korte tijd te verzetten? Maar wil je niet direct iemand hiervoor aannemen? Dan kun je natuurlijk een bureau inhuren om een project op te pakken in de vorm van co-creatie. Denk aan het ontwikkelen van training en e-learning of zelfs onderwijskundig advies.

 

Wat je ook kunt doen is overgaan tot detachering. Neem tijdelijk een learning specialist in huis. Voor een vaste periode en een vast aantal uren per week of gewoon tot het werk echt af is. Je kunt hierbij denken aan verschillende vormen.

 

‘Pro’ detachering

Toen Hilde Dijksterhuis nog Learning Consultant was, werd ze regelmatig gedetacheerd bij verschillende klanten. Wat vindt zij zo mooi aan de oplossing detachering? En waar moet je als organisatie zeker rekening mee houden als je aan detachering denkt?

 

Hilde zelf is pro detachering, zoals ze dat zelf noemt. “Je krijgt een medewerker in je team met een specialisme, in ons geval een learning specialist, e-learning ontwikkelaar, trainer of coach. Het fijne aan detachering is dat je niet iemand aanneemt met het gevolg dat deze medewerker na het afronden van het project geen werk meer heeft. Maar gewoon tot het werk af is of voor een specifiek aantal uren per week.”

 

Korte lijntjes

Naast het in huis halen van een tijdelijk specialisme zorg je er ook voor dat er veel werk uit handen worden genomen. Over het algemeen werken organisaties vaak in co-creatie. Een wisselwerking waarbij je als organisatie informatie aanlevert, wij deze informatie bewerken, de organisatie daarop feedback geeft en wij vervolgens weer verder gaan. Je hebt als organisatie dan veel te organiseren.

 

Als je voor een detacheringsvorm kiest geeft dat de organisatie iets meer rust, je kunt meer uitbesteden aan de gedetacheerde. “Natuurlijk kun je als gedetacheerde nog steeds niet alles zelf doen, die wisselwerking blijft. Maar je kunt veel makkelijker even bij iemand naar binnenlopen om bijvoorbeeld een afspraak te maken. Bij een van onze klanten ontstond er een discussie over waarom er voor een e-learning module zoveel ontwikkeltijd nodig was en of dit niet sneller kon. Dit soort gesprekken kun je veel gemakkelijker voeren door gewoon eens bij iemand aan tafel te gaan zitten en een kijkje te geven in het ontwikkelproces.”

 

Eerlijke en scherpe feedback

Naast dat je efficiënter kan werken ziet Hilde ook nog een ander groot voordeel van detachering. Zo viel het haar op dat je als gedetacheerde binnen een organisatie anders met elkaar communiceert dan tijdens bijvoorbeeld co-creatie. “Dit ligt natuurlijk per organisatie anders. Maar je kunt uiteindelijk meer jezelf zijn en jezelf laten zien. Waardoor je ook opeens met mensen in gesprek raakt die ook belangrijk kunnen zijn voor het project. In zo’n gesprek ben je nog steeds de consultant, alleen voelt het natuurlijker en spreek je echt uit eigen ervaring en expertise. Daarnaast kun je als gedetacheerde makkelijker scherpe feedback geven. Een kritische houding wordt ook echt van je verwacht. Dit wordt vaak minder geaccepteerd van medewerkers binnen het team, je wordt dan toch snel als een ‘verrader’ gezien, hoe gek dat ook klinkt. Vreemde ogen dwingen zeggen ze.”

 

Vanaf de zijlijn

Naast dat er voor organisaties zelf veel voordelen zitten aan detachering, is het voor de gedetacheerde zelf ook een leerzame ervaring. “Wij zijn de adviseur, terecht want we hebben veel expertise in huis, maar als gedetacheerde kun je zelf ook heel veel leren van organisaties. De dynamiek, nieuwe overlegstructuren en dingen die normaal zijn. Dat iemand zegt; ‘ik ben echt súper druk, ik moet vandaag echt...’, om vervolgens heel lang te lunchen, nog even te wandelen en veel te vergaderen. Ik vind dat genieten, vanaf de zijlijn naar een andere bedrijfscultuur kijken. Je hoort er helemaal bij, maar toch ook weer niet. Deze neutrale misschien wel nuchtere blik op de organisatie kan heel veel opleveren, ook voor de organisatie zelf.”

 

Als een nieuwe medewerker

Tips voor organisaties die nadenken over detachering heeft Hilde ook. “Belangrijk is om je team in deze keuze mee te nemen. Vooral omdat de gedetacheerde als een nieuw teamlid gezien moet worden. Want hoe eerder de consultant geïntegreerd raakt in de organisatie en het team, hoe eerder en meer profijt je daarvan hebt. Verder is het van belang dat je zorgt voor een vaste werkplek, zoals je dat bij een nieuwe medewerker ook zou doen. En misschien wel het belangrijkste; geef toegang tot alle materialen en systemen die nodig zijn voor het project. Dan kan een consultant zijn werk pas echt goed doen!”

Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.

Contact