Geschreven door:

Romy de Lange
LinkedIn
18-12-2019 / Klant interview

Gemeente Almere

Karin Poelhorst werkt als opleidingsadviseur bij de Almere Academie, onderdeel van de Gemeente Almere. Een jonge gemeente die het belangrijk vindt dat iedereen de kans krijgt zich als individu te ontplooien en ontwikkelen. En dat gebeurt zoveel mogelijk in het werkveld.

 

Karin   Gemeente Almere 111952918649

“Onze behoefte was het aanbieden van kortere blended leerinterventies op maat. We werkten al met een generiek aanbod van e-learnings, maar hoe mooi zou het zijn als we ook iets op maat kunnen maken, wat ook echt gericht is op waar onze mensen mee te maken hebben.”

 

Zelf hadden ze nog geen ervaring met het ontwikkelen van e-learning. “Wij zijn heel geleidelijk de mogelijkheden gaan verkennen. Omdat het ontwikkelen van didactisch sterke e-learning iets is wat je echt moet leren zijn wij opzoek gegaan naar een bedrijf dat ons kon ondersteunen bij de implementatie.” Tele’Train leidde het team van Almere Academie op tot zelfstandige e-learning ontwikkelaars. Waarbij de opleidingsadviseurs de didactische kant oppakken en de opleidingsmarketeers de e-learning bouwen.

 

Een duidelijke reden om zelf de e-learning te willen ontwikkelen hebben ze zeker, en dat is niet alleen budget, want naast de kosten geeft Karin aan; “Op het moment dat wij in-house e-learning kunnen ontwikkelen zijn wij veel slagvaardiger. Zo hebben we dit leertraject samen met ons Klantcontactcenter en Burgerzaken opgezet. Vooral binnen deze afdelingen worden veel trainingen gegeven, extra belangrijk om ook binnen deze afdelingen e-learning op maat te kunnen maken voor een zo effectief mogelijke ontwikkeling van de medewerkers.”

 

Het eerste project waar Gemeente Almere mee aan de slag ging, de pilot, was de ontwikkeling van de e-learning ‘Grip op Verzuim’. “Dit is een programma waarbij we trainingen aanbieden aan medewerkers om te leren omgaan met het verzuimproces, en dan met name gericht op het terugdringen van verzuim en bewustwording in de rol van de leidinggevende.”

 

Tijdens de ontwikkeling heeft Gemeente Almere samen met Tele’Train nagedacht over het vraagstuk, de doelgroep en de leerdoelen. “In eerste instantie heb ik een vooronderzoek gedaan en een projectplan geschreven en voorgelegd aan de interne opdrachtgever. Om vervolgens met het team te kijken naar het werkveld. Met deze inzichten hebben we de e-learning inhoud gegeven. We zijn bijvoorbeeld gestart met een quiz, omdat we graag eerst bewustwording wilden creëren rondom; wat kost dat nou verzuim als iemand ziek is? Hoeveel mensen zijn er eigenlijk ziek binnen de Gemeente Almere? Dus eerst bewustwording en daarna zijn we ingegaan op het proces. Gevolgd door filmpjes van voorbeeld gesprekken. Waarin we duidelijk wilden laten zien hoe je een verzuimgesprek voert.”

 

Het vertrouwen dat het team na dit traject geheel zelfstandig een didactisch sterke e-learning kan ontwikkelen heeft ze zeker. “Naast de module ‘Grip op Verzuim’ zijn er bij het Klantcontactcenter en Burgerzaken ook al zelfstandig een aantal modules gebouwd, deze worden op het moment al gevolgd.

Het is veel werk en een erg nauwkeurig proces. Wat ik heb gemerkt is dat het heel belangrijk is dat je projectteam op orde is. Dat je er voor zorgt dat je inhoudelijke experts betrekt bij de ontwikkeling, goed met ze schakelt en regelmatig reviewt. Want hoe beter je de input van de inhoudsdeskundigen verwerkt in je storyboard hoe beter je de e-learning kunt opleveren.”

 

Dat Gemeente Almere nog meer stappen wil zetten binnen de ontwikkeling van e-learning komt na dit traject zeker niet als een verrassing. Zo zijn ze nu binnen de organisatie aan het onderzoeken of e-learning als aparte tak binnen de Almere Academie kan worden opgezet. Zodat deze afdeling zich sec kan bezighouden met het ontwikkelen van e-learning. Er ligt namelijk nog genoeg op de plank geeft Karin aan.

 

En het volgende project, daar heeft Karin al zo haar ideeën over. “Wat mij heel erg inspireert, waar ik graag nog wel iets mee zou willen doen is kennisdeling. We hebben in deze organisatie heel veel kennis beschikbaar, maar het is vaak heel lastig om elkaar te vinden. Dus een kennisnetwerk opzetten, uitbreiden en ook onderhouden, dat het ook echt gaat leven, dat zou wel echt fantastisch zijn.”

Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.

Contact