Geschreven door:

Romy de Lange
LinkedIn
18-09-2019 / Interview

Gemeente Rotterdam

Bij de verkiezingen loopt ook Rotterdam uit om te stemmen. Om alles in goede banen te leiden worden alle stembureauleden opgeleid. Samen met Madelijn Vijfhuizen, communicatieadviseur bij het team verkiezingen, gingen wij dit uitdagende project aan.

Untitled 12 111960803172

Wil je jezelf voorstellen? Wie ben je, wat doe je bij Gemeente Rotterdam en hoe ben je hier ooit begonnen?

Ik ben Madelijn Vijfhuizen en ik werk bij de afdeling Kennis Projecten en Innovatie van de gemeente Rotterdam. Onder deze afdeling valt participatie en verkiezingen. Ik ben 2 jaar geleden bij het team verkiezingen komen werken als communicatieadviseur. Inmiddels houd ik me bezig met digitale participatie, zoals het ontwikkelen van een digitaal participatieplatform. En in verkiezingstijd ben ik bezig met het ontwikkelen van trainingen en ben ik key-user van de StembureauApp (ondersteuningsapp tijdens verkiezingsdag).

 

Wat was de aanleiding voor de samenwerking met Tele’Train?

Tijdens een verkiezingsdag zitten er in Rotterdam ongeveer 3000 vrijwilligers op de stembureaus. Dit kunnen ambtenaren zijn, maar ook Rotterdammers. Alle stembureauleden worden getraind, dit doen we door een e-learning gecombineerd met klassikale trainingen. Tele’Train heeft voor ons de e-learning ontwikkeld, nadat zij als beste naar voren kwamen in de aanbestedingsprocedure.

 

Hoe is het vervolgtraject verlopen? Welke stappen zijn er ondernomen?

We zijn begin december 2018 begonnen in voorbereiding op de drie verkiezingen in 2019: provinciale staten, waterschappen en het Europees Parlement.

We zijn gestart met een Kick-off, hierbij zijn de leerdoelen per functie van de verkiezingsdag vastgesteld. Wat moet een voorzitter voor kennis hebben? En wat moet het lid bij de bus echt niet vergeten? Aan de hand van deze leerdoelen heeft Tele’Train storyboards ontwikkeld die wij hebben gereviewd. Vervolgens is Tele’Train gaan bouwen en elke keer konden wij op een makkelijke manier reviewen om te checken of de inhoud nog steeds juist was en of de uitwerking paste bij wat wij graag wilden zien.

 

Wat zijn de tot nu toe geboekte resultaten? Is dit wat je had verwacht?

In totaal zijn er per verkiezing 4 verschillende e-learnings ontwikkeld. Met interactieve vragen, mooie visuals en waarin onze eigen instructie video’s worden gebruikt. De live-gang is bij beide verkiezingen heel soepel verlopen en de samenwerking en hulplijn van Tele’Train hebben wij als positief ervaren.

 

Hoe kijk jij naar de toepassingsmogelijkheden van e-learning voor nu en in de toekomst?

Een e-learning in combinatie met fysieke trainingen is in mijn ogen de manier om de grote groep vrijwilligers van een verkiezingsdag op een laagdrempelige manier kennis bij te brengen of aan te scherpen. Omdat je tijdens de verkiezingsdag te maken hebt met zo’n grote diverse groep mensen, wil je de kennis op een toegankelijke manier brengen. Zo kan iedereen de e-learning op elke plek, in eigen tijd en op een eigen tijdstip maken. Maatwerk bieden aan alle soorten mensen is daarmee ook gelijk een uitdaging. Na elke verkiezing vinden er evaluaties plaatst, intern maar ook met de stembureauleden. De uitkomsten hiervan gebruiken we voor het optimaliseren van de volgende middelen en e-learning.

Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.

Contact