We zijn allemaal als een speer online gaan werken. Waar we eerder nog dachten dat een online meeting niet zou werken, doen we nu niet anders. Deze verandering hebben we ook in opleiden doorgemaakt. Webinars, seminars, e-learnings en coach sessies via zoom, we hebben er allemaal aan moeten geloven. Het voelt al bijna als normaal. Maar wat als alles straks weer normaal is? Gaan we dan weer terug naar hoe het ‘vroeger’ was? Hoe kijkt de authentieke trainer naar deze vraag? En verschilt zijn mening met die van een online learning specialist? We vroegen drie Tele’Trainers naar hun mening:
Als Training Consultant had Evert al ervaring met het geven van online trainingen. Toch was het ook voor hem een omslag om echt alle trainingen online te geven. Nu een aantal maanden verder juicht hij het toe. “Ik zie veel kansen op het gebied van online trainen en verwacht niet dat we weer teruggaan naar ‘vroeger’. Als je kijkt naar kennisdeling is online heel effectief, je komt sneller tot de kern. Maar ook voor een rollenspel over telefonische communicatie zie ik zeker voordelen. De deelnemer zit op zijn vaste werkplek, camera uit en dichterbij de werkelijkheid kun je niet komen.
Trainingen of coaching waarin onderwerpen als grenzen stellen centraal staan zijn daarentegen weer veel lastiger online. Je mist een stuk non-verbale communicatie, iemands lichaamshouding kan al veel vertellen. Maar liefst 55% van communicatie is non-verbale communicatie en lichaamshouding. In dit geval zou het mooi zijn als we tot een combinatie kunnen komen. Bijvoorbeeld de eerste keer live, zodat je echt contact met elkaar kunt maken en vertrouwd raakt. Om vervolgens online sessies met live sessies af te wisselen.”
Imke kan ook niet anders dan blij zijn met de ontwikkeling. “Online leren heeft ervoor gezorgd dat we efficiënter leren. De spanningsboog is online korter, als trainer word je genoodzaakt om met je lesmateriaal sneller tot de kern te komen. Wat maakt dat je meer kunt leren in een kortere tijd. De perceptie is vaak dat je minder contact kunt maken online en dat de leeropbrengst lager is. Interessant is dat een onderzoek van Mirthe dit tegenspreekt”
Mirthe onderzocht de verschillen tussen het off- en online volgen van een specifieke training. Hierbij werd een trainingsgroep in twee groepen gesplitst. De ene groep volgde de trainingen online en de andere groep offline. Uit deze effectmeting bleek dat de leeropbrengst bij beide groepen hetzelfde was. Wel worden daarbij een aantal randvoorwaarden gesteld: goede verbinding, iedereen in beeld, iedereen duidelijk te verstaan, deskundige trainer, voldoende pauzes en interactiemomenten in break-out rooms.
Hiermee wil Imke niet zeggen dat online leren altijd net zo effectief is. “Zoals Evert ook al aangaf zijn er zijn natuurlijk ook zaken die je zeker mist. Onderling kennis met elkaar delen is lastiger online, omdat er minder informele momenten zijn. Bij een offlinetraining kun je tijdens de koffiepauze bijvoorbeeld nog met elkaar in discussie gaan over de stof of ervaringen delen. Daarnaast vinden we het gewoon ook heel leuk om bij elkaar te zijn, dat is heel goed voor het groepsgevoel. Kijkende naar de voors en tegens verwacht ik niet dat we weer teruggaan naar vroeger. Waar ik wel toekomst in zie is hybride leren. Dit betekent in het kort dat een training klassikaal wordt gegeven maar dat mensen ook online kunnen aansluiten. Op deze manier laat je de keuze aan de deelnemer.”
Als het aan Evert en Imke ligt gaan we niet meer terug naar hoe het ‘vroeger’ was. Helemaal online zien ze ook niet zitten, in veel gevallen mis je de persoonlijke aspecten. Hybride leren - een vorm waarbij je zowel online als offline een training kunt bijwonen - dat is waar ze wel toekomst in zien.
Wat hybride leren precies inhoudt en hoe je het kunt inzetten lees je in de volgende blog.