Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.
Ja, ik wil contact
22-10-2018 / Event

Innovatief leren bij de overheid

Dinsdag 9 oktober vond de 5e editie van het Smart Learning event plaats. Een inspirerend event waar we met VNG Academie en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben gekeken naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van leren. En daarnaast naar de verschillen in leren bij de overheid en commerciële bedrijven. En is er eigenlijk wel een verschil?

 

De 7 trends op het gebied van leren

We gingen de dag van start met de 7 trends op het gebied van leren. Dat er meer dan 7 trends zijn mogen duidelijk zijn, maar kijkend naar de opleidingsvragen die wij binnen krijgen zien we voornamelijk de volgende trends;

 

Performance gericht leren, dit is zeker geen nieuwe trend, wat wel een trend is dat dit steeds vaker als eis wordt neergelegd in aanvragen. Met name bij aanvragen vanuit de overheid. Rendement en harde bewijzen worden steeds belangrijker.

 

Continu leren is de tweede ontwikkeling. Steeds meer organisaties zijn op zoek naar het perfecte leerlandschap waar je niet meer op een vast moment leert, maar juist continu kunt leren. Leren op maat is een trend die hiermee samengaat. In de wereld van nu zijn we gewend dat we zo snel en persoonlijk mogelijk bediend worden, oftewel on demand.

 

Een trend die wij met name veel bij de overheid voorbij zien komen is duurzaamheid. Niet gek aangezien zij hierin een voorbeeldfunctie hebben. Bijvoorbeeld de borging van opgedane kennis. Een logisch gevolg hiervan is de trend content curation. Denk bij deze term aan de curator van een museum. Hierbij wordt goed gekeken naar welke content er hergebruikt kan worden en is het belangrijk dat content gemakkelijk te onderhouden is.

 

Een verschil met het bedrijfsleven zien we als we kijken naar de vraag in nieuwe leervormen. We zien in het bedrijfsleven dat nieuwe leervormen sterk communiceren op de arbeidsmarkt, zo worden deze vormen vaak gezien als een marketingtool.

 

Hoe hou ik mijn werknemers geboeid? Is een vraag die wij ook regelmatig voorbij zien komen. Hieraan is de trend engagement te koppelen.

 

Online leerplatform voor raadsleden

Tijdens deze presentatie vertelde Miriam Voets, Manager VNG Academie, hoe het platform voor raadsleden tot stand is gekomen. En wat er zo vernieuwend is aan dit platform. De VNG Academie organiseert opleidingen en trainingen voor gemeenten. De doelgroep van de VNG Academie is van bestuurder tot uitvoerder, de grootste groep die nu wordt bediend zijn de beleidsambtenaren en de raadsleden.

 

VNG Academie kreeg vaak de vraag vanuit griffiers of ze een workshop voor raadsleden wilde organiseren. Een lastige doelgroep, als raadslid ben je gemiddeld 15,9 uur per week actief, daarnaast heb je vaak ook nog een baan. Dit maakt dat zij over het algemeen geen tijd hadden om naast het bekleden van de functie ook workshops te volgen. Hoe krijg je deze mensen dan toch goed toegerust om hun taak te kunnen laten doen? Hoe mooi zou het zijn als deze raadsleden tijd en plaats onafhankelijk zouden kunnen leren?

Laagdrempelig en digitaal, het leerplatform voor raadsleden.

 

Ontwikkeling in het 24/7 Contact Centrum

Bij het 24/7 Contact Centrum van het Ministerie van Buitenlandse Zaken komen dag en nacht vragen binnen over uiteenlopende onderwerpen. Daniël Timmermans, manager 24/7 Contact Center sprak tijdens het event over deze enerverende afdeling. Met 700.000 klantcontacten per jaar, 70 voorlichters en 130 ambassades over de wereld verspreid staat deze afdeling dag en nacht voor klaar voor Nederlanders. Met als grootste doelgroep Nederlanders die op reis gaan naar het buitenland, dat doen we gezamenlijk zo’n 23 miljoen keer per jaar. Meestal gaat dit goed, maar soms ook niet, van paspoort gejat tot mijn vader is geplet door een olifant.

 

De komende jaren ziet het Ministerie van Buitenlandse Zaken verschillende ontwikkelingen op zich afkomen. Een daarvan is de ‘ver-coolblue-ie-sering’ van de wereld. Steeds meer commerciële bedrijven zijn onwijs klantgericht. Dit heeft ervoor gezorgd dat de verwachting van mensen steeds hoger wordt. Dit geldt niet alleen voor commerciële bedrijven maar ook voor de overheid. Ook de overheid moet ervoor zorgen dat de dienstverlening zo goed mogelijk en laagdrempelig is. Vooral geen gedoe!

 

De andere uitdaging is digitalisering, het Ministerie van Buitenlandse Zaken is 10 jaar geleden begonnen met het aanpakken van deze ontwikkeling en is nog lang niet klaar.

 

Micro Learning

Ter afsluiting van de inspirerende presentaties zorgde Nadine Berghorst, L&D consultant bij Tele’Train, voor een interactieve workshop over Micro Learning. Waar termen als bite-sized learning, learning snacks en learning nuggets de revue passeerden.

 

Wij vonden het een zeer geslaagde middag en willen graag iedereen die aanwezig was bedanken.