Tot een aantal jaar geleden nam de podcast app op je telefoon eigenlijk alleen maar onnodig ruimte in. Ik vroeg mij regelmatig af (als mijn telefoon weer vol was) of ik die podcast app niet van mijn iPhone kon verwijderen. Maar tijden veranderen.
Imke schreef eerder ook al dat podcasts steeds populairder worden. Uit de halfjaarlijkse Podcast Monitor van marktonderzoeksbureau Markteffect blijkt dat bijna de helft van alle Nederlanders wel eens luistert naar een podcast. De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (58%) en amusement (51%), maar ook persoonlijke ontwikkeling (28%), het volgen van interessante personen (27%) en het laatste nieuws (25%) scoren hoog. Onder zakelijke luisteraars zien ze vooral een toename in het aantal luisteraars dat aangeeft een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen dankzij de beschikbare vakspecialistische podcasts (45%).
Anytime and anywhere
Een hele positieve ontwikkeling als je je bedenkt dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat het luisteren naar een podcast effectiever is dan leren uit een boek of het bijwonen van een college. Leren door te luisteren wordt al duizenden jaren gebruikt als primaire leermethode.
Daarnaast maakt het ‘anytime and anywhere’ principe van podcasts leren flexibeler. De luisteraar kiest zelf waar en wanneer hij aan de slag gaat met het leermateriaal. Leren via een podcast is op dit moment de meest laagdrempelige vorm van mobile learning. De lage ontwikkelkosten maken het gemakkelijker om aantrekkelijk leermateriaal te maken. Door bijvoorbeeld informatie af te wisselen met muziek, bestaande audio en meerdere sprekers. Anders dan een fysieke training met één trainer of een vaak kostbare e-learning. Naast dat ‘learning by hearing’ voor veel mensen de voorkeur heeft, kan het ook een hulpmiddel zijn voor visueel gehandicapten.
Tips: podcasts over Learning & Development, Ontwikkeling en Werkgeluk
Didactisch sterk
Bij het ontwikkelen van een didactisch sterke podcast is het belangrijk om rekening te houden dat de podcast niet te lang is. Hoe langer de podcast, hoe moeilijker voor de luisteraar om zijn aandacht erbij te houden, met als gevolg een lager leerrendement. Verschillende onderzoeken benadrukken dat een didactisch sterke podcast niet langer dan 15 minuten mag duren. Let daarbij ook op de informatiedichtheid, behandel echt alleen relevante zaken. Verder is het sterk als de podcast bestaat uit verschillende sprekers of fragmenten, dat maakt het voor de luisteraar interessanter.
En het allerbelangrijkste bij het ontwikkelen van leermateriaal gaat hier ook op; zorg dat er een duidelijk leerdoel wordt geformuleerd. Alleen dan kun je succes hebben. Wil je zelf aan de slag met het ontwikkelen van een podcast? We helpen je graag op weg.