Geschreven door:

Romy de Lange
LinkedIn
16-05-2019 / Interview

“Van onderwijs naar Programma Manager”

 

Nadine begon haar carrière voor de klas, maar kwam al snel in contact met Tele’Train. En na een stage en afstudeeropdracht bij Tele’Train is ze nooit meer vertrokken. Hoe zet ze haar achtergrond als leerkracht in, in het commerciële werkveld? En van welke ontwikkeling wordt ze enthousiast?

 

Hoe ben je het vak ingerold en bij Tele’Train terecht gekomen?

Door mijn studie Onderwijswetenschappen. Tijdens mijn Master zocht ik een stageplek bij een onderwijskundig bureau die onder andere gespecialiseerd is in het ontwikkelen van online leeroplossingen. Via de stagebank kwam de vacature 'e-learning ontwikkelaar' bij Tele'Train voorbij. Ik zag dit als mooie kans om meer kennis te maken met het ontwikkelen van online leeroplossingen en het bedrijfsleven. Met mijn achtergrond als leerkracht in het basisonderwijs, heb ik een paar jaar met mijn voeten in de onderwijsklei gestaan en ervaren hoe kinderen leren en ontwikkelen. Werken in een commerciële wereld was dan ook tot 3 jaar geleden totaal nieuw voor mij. Er ging een wereld voor mij open en ik krijg tot de dag van vandaag nog steeds mooie kansen om deze wereld te ontdekken! 

 

Zoals je al aangeeft heb je een tijdje voor de klas gestaan, zie je verschil tussen kinderen en volwassenen op het gebied van leren?

Ik zie zeker verschil in leren tussen kinderen en volwassenen. Een kinderbrein leert veel makkelijker dan een volwassen brein. Dit heeft te maken met de plasticiteit van het brein. Kinderen hebben een groot vermogen om te leren en pikken nieuwe dingen makkelijker op dan volwassenen. Denk aan het onthouden van een tekst of het leren van een nieuwe taal. Bij volwassenen neemt de plasticiteit van het brein steeds meer af en wordt het 'leren' steeds moeilijker. Dit komt omdat het brein bestaat uit een netwerk van veel verbindingen. Hierdoor moeten volwassenen vaak meer moeite doen om nieuwe informatie te integreren en verbindingen te leggen. Deze neurowetenschap vind ik persoonlijk heel interessant en deze vertaalslag mag wat mij betreft ook meer gemaakt worden naar het onderwijs.

 

Waar houd je je als Programma Manager zoal mee bezig?

De meeste tijd houd ik mij bezig met klanten, zowel nieuwe als bestaande klanten. Ik rijd door heel het land en ga bij organisaties langs om te adviseren over slimme en duurzame leeroplossingen. Daarnaast leid ik een aantal onderwijskundige projecten, waarbij ik betrokken ben bij de inhoud van het programma, verantwoordelijk ben voor kwaliteit en relatiebeheer. In de tussentijd schrijf ik veel offertes, beantwoord ik aanbestedingen, geef ik af en toe een workshop of presentatie en communiceer ik veel met collega's. Mijn werkweek is heel gevarieerd en ziet er dan ook elke dag weer anders uit.

 

Hoe zie jij de toekomst van leren voor je? En van welke ontwikkelingen word je enthousiast?

Ik denk dat in de toekomst technologie in combinatie met andere leervormen steeds meer onderdeel gaat uitmaken van ons leerproces.  De technologie maakt het mogelijk om leren te registreren, data te verzamelen, systematisch te meten en dit vervolgens te koppelen aan leren en performance in de praktijk. Ik verwacht dat door deze combinatie het effect van leren in het werk ook groter wordt. Door deze inzichten kunnen we continu informatie aanreiken die aansluit bij de individuele leerbehoeften en hiermee de lerende verder helpen in zijn/haar ontwikkeling. Van deze ontwikkeling word ik heel enthousiast!

 

En als je dan niet aan het werk bent, wat doe je dan graag?

Als ik niet aan het werk ben dan ben ik graag met vrienden, vriendinnen en familie. Bij mij thuis is altijd een soort van 'zoete inval'. Iedereen komt gezellig langs en belandt vervolgens aan de keukentafel en blijft gezellig mee-eten en borrelen. Deze onverwachtse momenten zijn altijd de leukste momenten en daar geniet ik enorm van!

 

Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.

Contact