Geschreven door:

Imke Kats
LinkedIn
17-04-2019 / Artikel

Ready for the revolution?!

Heb je op het Next Learning event 9 felgekleurde jasjes geteld? Gefeliciteerd: je hebt bingo! Dit jaar waren we met maar liefst negen Tele’Trainers op het event. Je kon ons vinden op onze stand, waar we onze mini-playground creëerden door bezoekers het concentratie stokkenspel te laten spelen. Je kon ons ook tegenkomen in verschillende praktijksessies, want we blijven als onderwijskundig opleidingsbureau al te graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in opleidingsland.

 

Wij Tele’Trainers scoorden trouwens ook Bingo. Niet omdat we negen gekleurde jasjes telden, wel omdat we zes vragen over de dag beantwoordden. Vragen zoals: ‘heb jij al iets geleerd wat je morgen direct gaat toepassen?’ en ‘wat vond jij het meest clichématige dat je vandaag hoorde?’. De dag na Next Learning vond onze teamdag plaats. Een mooi moment om onze Bingo-inzichten met elkaar te delen!

Dit zijn de drie belangrijkste inzichten:

 

1. Gebruik naast SME’s ook BME’s 

Bob Mosher, expert Leren en Ontwikkelen, leerde ons dat niet alleen SME’s (inhoudsexperts) belangrijk zijn om de inhoud van de leeroplossing te bepalen. BME’s (Business Matter Experts) zijn minstens zo belangrijk! BME’s hebben misschien niet de meeste inhoudelijke kennis, zij voeren wel het dagelijkse werk uit waarvoor wij een leeroplossing ontwikkelen. Oftewel: het zijn de eindgebruikers.

Het klinkt logisch dat je samen met de eindgebruikers ontwikkelt, in de praktijk betrekken we de eindgebruikers vaak te laat. Daar gaan we bij onze opdrachtgevers dus nog scherper op zijn.

 

2. Generatie Z, de toekomst? 

Keynote speaker Lecyca Curiel vertelde ons meer over Generatie Z. Generatie Z is de generatie geboren na 1995. De millennials zijn net een paar jaar actief op de arbeidsmarkt maar de volgende generatie staat alweer te trappelen. Twee belangrijke quotes die ons zijn bijgebleven:

 

“Generatie Z houdt van face-face communicatie, ook op de werkvloer. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk het einde van e-mail.”

 

“Het CV van generatie Z bevat 3 pagina’s, 2 met eigen skills en 1 met skills waar je toegang toe hebt in je netwerk.”

 

Generatie Z is enorm verbonden via internet. De Z-ers schakelen mensen uit hun netwerk in om klussen te doen en bieden wederdiensten als tegenprestaties. Hoe maak je als organisatie slim gebruik van deze generatie om de organisatiecultuur positief te veranderen? De tijd zal het leren.

 

3. Heb oog voor de Harry in je organisatie 

Cultureel antropoloog Jitske Kramer verzorgde de afsluiting. Volgens Jitske zijn de Harry’s in onze organisatie onmisbaar. Harry staat symbool voor ‘dat wat anders is’. Hoewel Harry’s soms dingen zeggen die we stiekem niet willen horen, zijn het wel de Harry’s die met een verfrissende blik in onze organisatie kijken. Zonder Harry’s geen vernieuwing. Elke verandering start met iemand die een afwijkende mening heeft. Als je niet regelmatig vast gesleten patronen doorbreekt, dan ga je niet vooruit.

 

Tijdens onze teamdag hebben wij alvast de daad bij het woord gevoegd en met elkaar nagedacht over deze patronen in onze organisatie, zowel binnen als buiten ons primaire proces. Twee dagen later werd onze droppot vervangen door een etagère met gezonde snacks. Dat bespaarde ons een after-lunch-dip.

 

We kunnen wel zeggen dat Next learning 2019 voor ons een zeer geslaagd event was. En het thema Ready 4 the revolution, heel eerlijk die revolution in leren heb ik niet gezien. Maar zoals Keynote speaker Elliot Masie al aangaf, een belangrijke voorwaarde voor leren is plezier… en dat hadden we zeker!

 

Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.

Contact