Meer dan de helft werkt nog niet (genoeg) datagedreven, bleek uit een snelle rondvraag onder de deelnemers van de derde Smart Learning Experience van Tele’Train. Tijd om in actie te komen, want organisaties die data het beste toepassen in hun producten en diensten zijn de winnaars van morgen. Voorkom dat jouw concurrenten steeds verder uitlopen en zorg nú voor een datagedreven toekomst!
Marelle van Beerschoten, eigenaar van Digital Shapers en expert in digitale transformatie gaf deze tips tijdens de Smart Learning Experience van Tele’Train.
Smart Learning Experience van Tele’Train
Elke laatste dinsdag van de maand organiseert Tele’Train de Smart Learning Experience. Een uurtje inspiratie van experts, waarin Tele’Train directeur Hester Mager spreekt met interessante sprekers uit de wereld van Learning & Development.
We praten je graag bij over de laatste aflevering als je er niet bij was. En was je er wel, dan lees je hier op je gemak de belangrijkste take aways nog even na!
Digitale toekomst voor iedereen
Marelle is duidelijk: technologische mogelijkheden denderen voort, en digitalisering is overal. Daarom moeten we het nú hebben over datagedreven werken voor een datagedreven toekomst. Maar let op: datagedreven werken is geen doel op zich, maar een middel om waarde te creëren. Voor zowel je klant, je organisatie én de maatschappij.
Steeds meer data door Internet of Things (IoT)
Eén van de belangrijkste redenen om datagedreven te werken, is simpelweg dat er steeds meer data beschikbaar is. Bijna alle apparaten genereren gegevens, of het nu gaat om machines, weerstations, computers, auto’s of zelfs je koffiezetapparaat. Maar ook camera’s langs snelwegen en in winkelstraten verzamelen steeds meer gegevens. Bovendien gebeurt dat steeds vaker zonder enige tussenkomst van mensen, waarna data gedeeld en gecombineerd wordt. Dit wordt Internet of Things genoemd.
Datagedreven werkt als een vliegwiel
Hoe meer data je hebt, des te beter worden je analyses, voorspellingen, automatisering en monitoring. En dat leidt weer tot meer en betere data; het lijkt wel een vliegwiel. Ook doen steeds meer bedrijven mee, in elke sector.
TIP 1: Stilstand is achteruitgang
Om niet ingehaald te worden door je concurrenten heb je geen keus: je moet mee! Daarmee bedoelen we dat je toegang moet hebben tot data, en dat je er waarde uit weet te halen. En dat is best lastig voor veel organisaties. Samenwerken met anderen loont, want genoeg data verzamelen en combineren is het allerbelangrijkste.
De voorbeelden zijn inmiddels legio, zoals slimme zorg (alarm slaan bij bepaalde waarden van een patiënt), slimme doorstroming (stoplichten die rekening houden met verkeersdrukte), slimme steden (afvalbakken die aangeven dat ze vol zijn) tot zelfrijdende auto’s. Hieronder lees je hoe je zorgt dat je bijblijft.
TIP 2: Deel je data
Samenwerken loont dus, maar uit een snelle rondvraag aan de deelnemers blijkt opvallend genoeg dat ruim de helft niet weet of hun organisatie data deelt met anderen. Slechts een derde doet dat zeker wel, en in de meeste gevallen met ketenpartners. Terwijl ook bij Learning data delen erg waardevol is. Met meer (geanonimiseerde) gegevens heb je sneller en beter inzicht om te kunnen verbeteren.
TIP 3: Data is niet alles, vergeet je mensen niet!
Ook al gaan de voorgaande punten over data, data en nog eens data, dat is niet het allerbelangrijkste. Zonder mensen en zonder de processen eromheen, wordt het niks. Je hebt namelijk mensen nodig die data kunnen begrijpen en interpreteren. Ook moet de mindset van mensen soms veranderen. Niet iedereen is immers overtuigd van de waarde van data.
TIP 4: Oók HR kan digitaal en datagedreven
HR is mensenwerk, de H staat niet voor niets voor ‘human’. Toch zijn ook de mogelijkheden van data binnen HR legio. Het recruitmentproces kan bijvoorbeeld sneller en nauwkeuriger. Of krijg exact inzicht in de trainingsbehoeften van mensen waardoor je gerichter kunt opleiden. En wat dacht je van een geautomatiseerde personeelsplanning? Zo zijn er nog veel meer toepassingen mogelijk.
TIP 5: Begin bij het begin en neem kleine stapjes vooruit
Als je datagedreven gaat werken, doorloop je vier fasen:
· Beschrijvend (wat is er gebeurd)
· Diagnostisch (waarom is het gebeurd)
· Voorspellend (wat gaat er gebeuren)
· Voorschrijvend (wat moeten we doen)
De eerste en tweede fase kent bijna iedere organisatie al goed, denk maar eens aan je financiële afdeling. Dan is het eigenlijk maar een heel klein stapje naar de derde fase.
TIP 6: Niet iedereen hoeft een pro te worden
Marelle vroeg de deelnemers hoe datagedreven ze zelf op dit moment werken. Meer dan de helft geeft aan helemaal niet, niet voldoende, of dat het meer zou kunnen. Veel verbeterpotentieel dus, maar staar je hierop niet blind. Echt niet iedereen hoeft een pro te worden die álles kan. Als manager moet je de grote lijnen kunnen snappen, maar zelf een datamodel bouwen hoeft natuurlijk niet. Daar heb je experts voor.
TIP 7: Ruim tegenargumenten uit de weg
Een verandering binnen een organisatie is lastig. Altijd. Dat geldt ook voor datagedreven werken. Tegenargumenten zijn er volop. ‘Ik weet niet wat er wel en niet mag’. Of: ‘Moet het nu, ik heb het al zo druk’ en ‘Het is moeilijk, ik heb geen tijd om me erin te verdiepen’.
Bekende argumenten, toch? Begin daarom met het doel wat je wilt bereiken, dan blijkt dat deze argumenten zwakker zijn dan de waarde die je kunt toevoegen.
TIP 8: Datagedreven werken is een middel
We begonnen er al mee, maar het is zo belangrijk dat we erop terugkomen. Datagedreven werken doe je niet omdat iedereen het doet, of omdat iemand zegt dat je er echt mee aan de slag moet. Je doet het, omdat je waarde wilt creëren voor de organisatie, op welke manier dan ook. Dat is je ultieme doel.
In drie stappen naar datagedreven HR
Enthousiast aan de slag? Goed idee! Je maakt een goede start als je je focust op deze drie stappen.
1. Digitaliseer je processen
2. Verzamel gegevens, deel en geef inzichten, en dat alles zo realtime mogelijk
3. Ondersteun collega’s en werknemers op weg naar datagedreven werken
En het allerbelangrijkste: begin klein, maar denk groot!
Tot de volgende keer bij Smart Learning Experience van Tele’Train
Interessant, toch? Inspiratie als van Marelle kunnen we altijd gebruiken, want we weten hoe waardevol het is om te leren over ons vakgebied. En om daarover te praten met vakgenoten of zelfs ‘vakgekken’. Daarom organiseren we de laatste dinsdag van elke maand een Smart Learning Experience. Ook iets voor jou? Je kunt je direct aanmelden via deze link: www.teletrain.nl/smart-learning-experience-webinars
Let op: alleen de aflevering van december slaan we over, omdat je die dinsdag waarschijnlijk met warme chocomel en cadeautjes rond de kerstboom zit. In januari zijn we er weer, dus zet 25 januari in je agenda!