Een nieuwe lente, een nieuw geluid. Dat is ook de spirit van aNewSpring: de tekst ‘no-nonsense’ hangt op opvallende borden in het kantoor en die core value is geen holle frase. De sfeer is losjes, vriendelijk, fris. Even ontspannen of opladen? Een relaxstoel en een tafeltennistafel staan klaar. Ook het panoramische 360° uitzicht op Rotterdam op de tiende verdieping inspireert. “Onze cultuur en die van Tele’Train matchen”, vertelt Rik Achterberg, product owner. “Ook de Tele’Trainers zijn professioneel, hardwerkend, vriendelijk, persoonlijk, vooruitstrevend en ze hebben een hoge kwaliteitsstandaard. Ze zouden zo bij ons kunnen werken. Die match van culturen is de beste basis voor partnerschap en samenwerking en het levert mooie projecten op.”
Ruim tien jaar zet Tele’Train het blended learning platform aNewSpring in. Vooral de uitgebreide didactische toolbox, de gebruiksvriendelijkheid en de ‘looks’ maken dit platform zo succesvol en geliefd. “We hebben ons platform opgebouwd rond de drie pijlers blended learning, adaptive learning en social learning”, vertelt Rik. “Opleiders kunnen hun learning journey flexibel aanpassen aan de klantwensen. Ze kunnen kiezen uit allerlei leervormen en content, van tekst, video, vraagvormen, opdrachten, toetsen tot samenwerkmogelijkheden. Het platform is geschikt voor zowel volledige online- als voor hybride opleidingen. Verder zijn er tools voor adaptive learning: het platform speelt in op de individuele leerdoelen en het leertempo van deelnemers.”
Leren is beleven
aNewSpring is een Learning Journey Platform en geen LMS, benadrukt Rik: “In een Learning Management Systeem is de M van management dominant; wie heeft wat geleerd, hoe staat de deelnemer ervoor? Dat is controle. Wij gaan voor de hoofdletter L: leren. De lerende en zijn of haar beleving, dat staat bij ons voorop. Het platform moet inspireren en motiveren, niet frustreren. Onze focus ligt op slimme technologie die mensen beter helpt met leren.”
Training improvement engine
“Onze belofte aan de opleiders en deelnemers is dat we een training improvement engine voor ze zijn”, vervolgt Rik. “Engels, omdat aNewSpring inmiddels in vele landen actief is. Met ons platform helpen we opleiders met technologie die écht helpt met leren. We willen cursisten sneller laten leren én beter laten presteren. Daarnaast verrijken we de opleidings- en trainingsbureaus met een levendige community van experts, partners en eindgebruikers. Zo zijn platform én community de motor die onze klanten, zoals Tele’Train, vooruit helpt. Het aNewSpring platform is ons training improvement platform, dat wij constant verbeteren door het slimmer, rijker, gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker te maken. Iedere acht weken brengen we een nieuwe release uit met nieuwe functionaliteit en verbeteringen op basis van feedback van opleiders en gebruikers.”
Elkaar vooruithelpen
Even later schuift ook Ger Driesen, learning innovation leader, aan: “De lerende mens, daar draait het om. Een didactisch goed en aantrekkelijk softwareproduct neerzetten, dat is ons eerste doel. Maar het menselijke achter ons platform vinden wij net zo belangrijk. We luisteren naar opleiders, helpen, denken mee, adviseren, pakken verbeterpunten op en innoveren. “A fool with a tool is still a fool”, zeg ik wel eens. We kunnen dus niet gewoon van alles op ons leerplatform zetten, want dan heb je geen goede cursus en geen fijne leerervaring. Net als Tele’Train geloven we heilig in de drie-eenheid van techniek, design en didactiek, dan pas kun je goede leervormen en leerroutes ontwerpen.”
Rik vult aan: “Dat menselijke past bij ons. We zouden vormen van zelfservice kunnen automatiseren en op ons platform aanbieden. Technisch een eitje, maar wij kiezen bewust voor interactie en samen optrek- ken met de opleiders. We bloeien op van de leuke contacten die we met Tele’Train hebben en we willen heel graag weten wat er speelt in de praktijk. Als de relatie goed en warm is, kun je elkaar inhoudelijk vooruithelpen. We hebben elkaar nodig om elkaar beter te maken en succesvol te zijn.”
Gepersonaliseerde leerpaden
Ger houdt zich bezig met innovatie, technologische ontwikkelingen en future thinking. “Ons platform onderscheidt zich door de vele mogelijkheden voor adaptief leren. De gepersonaliseerde, adaptieve leerpaden zijn slim vormgegeven: je kunt geautomatiseerd regelen dat iedere cursist een gepersonaliseerde leerweg aangeboden krijgt, die gebaseerd is op bijvoorbeeld de voorkennis en de ervaring die iemand heeft. Daardoor kunnen mensen effectiever en efficiënter leren en dat is van groot belang voor een leven lang leren.”
Social learning: van contact naar leerervaring
Om social learning vorm te geven, kijkt aNewSpring goed naar de ontwikkelingen op het gebied van social media. Rik: “Op social media hebben mensen spontane interacties. Ze komen met anderen in contact, delen informatie, inzichten en ervaringen en gaan in discussie. In feite leren ze van en met elkaar. Met dit inzicht hebben we ons platform slimmer ingericht voor social learning: van contactmomenten maken we leerervaringen. Als je met elkaar in contact bent, kun je structuur aanbrengen en richting geven om leerresultaten te behalen. Je kijkt, luistert of leest samen een video, podcast of artikel en dan start je hier een gesprek over. Samen leer je van die interactie. Deze uitnodigende en speelse vormen van social learning zijn op verschillende plekken in ons platform inzetbaar; bijvoorbeeld op learning journey niveau, bij een activiteit of zelfs bij een specifiek stukje content.”
Wendbaar met blended learning
Blended learning wordt de standaard gelooft Ger: “Ik zie nu al dat opleiders en bedrijven om de tafel zitten om online én offline in het leerlandschap op te nemen. Blended learning is echt volwassen geworden en de vraag hiernaar zal toenemen. We weten nu veel beter wat voor wie in welke situatie de meest geschikte leervorm is en wat het meest effectief en efficiënt is. Opleiders kunnen goede afwegingen maken tussen de kracht en de beperkingen van online en offline. Als je blended learning goed inzet, ben je wendbaarder als organisatie. Je kunt sneller schakelen en inspelen op wat er om je heen gebeurt. Verder denk ik dat nieuwe technologieën, zoals Virtual Reality en Augmented Reality steeds vaker zullen worden toegepast in de learning journeys en in de leeractiviteiten.”
Vaker én meer leren
Leren wordt steeds belangrijker is de vaste overtuiging van Ger: “Mensen worden steeds ouder, we moeten allemaal langer werken en kennis veroudert sneller. Mensen veranderen bovendien vaker van baan en maken binnen bedrijven andere carrièrekeuzes. Je moet jezelf continu opnieuw uitvinden via opleiding, training, bijscholing en omscholing. We gaan dus met z’n allen vaker én meer leren.”
Rik vult aan: “En dat is goed nieuws voor ons en Tele’Train, want samen laten we mensen effectief en plezierig leren.”
‘We maken niet zomaar cursussen, maar kijken hoe we echt impact kunnen maken op de deelnemer’
Stefan van den Tol, CCO aNewSpring
‘Ik heb de samenwerking met Tele’Train altijd als aanvullend op elkaar gezien. Ik denk dat we goed weten waar we beiden goed in zijn en dat we ook goed in staat zijn om dit over te brengen aan onze klanten. Ik heb prettige ervaringen aan het samen pitchen bij potentiële klanten. Onze klanten hebben Tele’Train in 2016 beloond met de aNewSpring Award voor Most Inspiring Learning Journey. Dit onderschrijft denk ik wel dat de samenwerking van Tele’Train en aNewSpring vruchtbaar is: we maken niet zomaar cursussen, maar kijken hoe we echt impact kunnen maken op de deelnemer.’