Design Thinking: Waarom, wat en hoe?
Design Thinking is een term die de meeste mensen inmiddels wel voorbij hebben horen komen. Maar wat is het precies? Hoe zet je het in de dagelijkse praktijk in? En kan dat eigenlijk wel in jouw organisatie of branche?
We nodigden daarom Tim Schuurman uit, expert op het gebied van Design Thinking. Tijdens het Smart Learning Experience webinar van Tele’Train vertelde hij ons meer.
Smart Learning Experience van Tele’Train
De Smart Learning Experiences zijn inmiddels vaste prik bij Tele’Train. Onder leiding van Tele’Train directeur Hester Mager ontvangen we telkens een expert in onze studio, die je in een uurtje bijpraat over een interessante ontwikkeling in de wereld van Learning & Development.
We vragen onze klanten en andere geïnteresseerden telkens welk onderwerp zij graag op de agenda zouden zien. Design Thinking kwam de laatste tijd regelmatig terug. Dus zo gezegd, zo gedaan.
Kon je er deze keer niet bij zijn? We praten je graag bij. En was je er wel, dan lees je het hier op je gemak nog even na. Het webinar terugkijken kan ook.
Design Thinking, wat is dat?
Bij Design Thinking denken veel mensen aan softwareontwikkeling. Daar kan het zeker worden toegepast, maar net als Agile werken is Design Thinking voor allerlei vraagstukken geschikt. Het allerbelangrijkste bij deze methode is namelijk niet de techniek of de processen, maar de mensen.
Als definitie gebruikt Tim: ‘het ontwerpen en ontwikkelen van mensgerichte oplossingen om positieve verandering te versnellen’. Dat klinkt misschien nog wat abstract, dus kijken we er wat breder naar. Met Design Thinking ontwikkel én realiseer je innovatieve ideeën voor complexe vraagstukken. Het is een heel concrete en hands-on methode waarin samenwerking en creativiteit erg belangrijk is.
De aanleiding van deze methode is onze samenleving, die continu en in een hoog tempo verandert en steeds complexer wordt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat steeds meer organisaties dezelfde producten kunnen leveren, maar dan beter en sneller. Om je te onderscheiden moet je dus je klanten beter begrijpen en daarnaar te handelen. Als je namelijk kijkt naar klantonderzoeken weet je vaak wel wat je klanten doen, maar niet waaróm.
Vijf kernelementen van Design Thinking
Om die innovatieve ideeën te ontwikkelen en realiseren, bevat Design Thinking vijf kernelementen. Dit zijn:
- Empathie opbouwen - Je stelt de mensen centraal en gebruikt de mens als uitgangspunt
- Leren door te doen - Je gaat zo snel mogelijk aan de slag met iets concreets, en blijft niet hangen in theorieën
- Stimuleren van creativiteit - Door out of the box te denken, ontstaan mooie initiatieven
- Voortdurend prototypen en testen - Door iets te tekenen of te maken en te laten zien, gaat een idee echt leven én merk je of het werkt. Beschrijf dus niet (alleen) in taal
- Samenwerken, zowel verschillende mensen als verschillende disciplines - Mensen met verschillende achtergronden en expertises komen samen tot de beste oplossingen. Geef daarbij iedereen de ruimte, ook de mensen die misschien minder op de voorgrond treden
De Double Diamond
En dan: aan de slag. Een veelgehoorde term binnen Design Thinking is Double Diamond. Hieraan ligt ten grondslag dat Design Thinking een iteratief proces is, oftewel geen lineair maar juist een herhalend proces. Je bent constant bezig met het bouwen, verfijnen en verbeteren van een project, product of initiatief.
De fases waar je mee werkt zijn:
- Ontdekken
- Definiëren
- Ontwikkelen
- Leveren
Pak je toolbox er maar bij
We zeiden al dat creativiteit en samenwerking erg belangrijk zijn. Om tot de beste ideeën te komen kun je allerlei verschillende tools inzetten. Werk bijvoorbeeld met persona’s, een representatie van een groep mensen met vergelijkbaar gedrag. Ga aan de slag met post-its, of laat juist iedereen eerst in stilte zelf ideeën bedenken voor je gaat delen. Maak het concreet, pak gekleurde viltstiften en ga tekenen. Alles mag!
Zo zet je het in voor Learning & Development
Tot zover de theorie. Tim heeft een aantal goede tips om Design Thinking in te zetten in een L&D-omgeving.
- Begin met oprechte interesse. Ga een gesprek aan met elkaar of de klant, in plaats van een gestructureerd interview of vragenlijst
- Betrek altijd de eindgebruiker en trap niet in de valkuil om vooraf informatie op te halen en daarna (vaak een hele tijd later) het eindproduct te presenteren. Blijf gaandeweg checken of je op de goede weg zit
- Laat mensen zelf ontdekken door te proberen
- Zorg dat het (hogere) management achter Design Thinking staat, doordat ze de meerwaarde begrijpen
- Ga op zoek naar mensen binnen de organisatie met een passie voor vernieuwin en die graag helpen, als een soort ambassadeurs Maar sla geen mensen over en betrek mensen van allerlei pluimage, ook als zij zichzelf niet direct aanbieden
- Start met kleine initiatiefjes, zeker als het volledig management nog niet mee is, of het lastig blijkt ambassadeurs te vinden. Vier je kleine successen en inspireer een steeds grotere groep
- Zorg voor ‘safe space’. Geef mensen die een rol pakken de ruimte, ook om te falen. En wees niet rigide: het is helemaal niet erg om een besluit te nemen en daar later op terug te komen. Géén besluiten nemen is erger, dan kom je namelijk niet vooruit
- Betrek mensen écht. Een workshop hier en daar is niet voldoende. Iedereen moet zich onderdeel voelen van het geheel
- Tot slot: begin gewoon! Sommige mensen vinden Design Thinking ‘vaag’, maar als je start met prototyping, tekenen of op een andere manier laten zien, is het juist de meest concrete manier van werken
Start met Design Thinking
Lijkt het je interessant om Design Thinking in te zetten? Wij zeggen: doen! Onze tip is vooral om het simpel te houden en klein te beginnen. Leg de Double Diamond uit en bepaal welke tool(s) voor jullie het beste werkt. Het is toepasbaar op alle afdelingen en met alle (soorten) mensen. Neem kleine stapjes, ga het proberen en vier je succes(jes). Die gebruik je vervolgens om anderen weer meer te enthousiasmeren.
Heb je hierover vragen, kunnen we je helpen, of wil je eens sparren? Neem dan contact met ons op.
Over Tim Schuurman
Tim Schuurman is partner en mede oprichter DesignThinkers Academy. Tim heeft een Master's degree en MBA in Business and Financial Management. Hij begon zijn loopbaan in proces- en verandermanagement in het IT-domein en heeft gewerkt als Business Consultant en in verschillende managementrollen in het bedrijfsleven. Hij werkte voor wereldwijde klanten, b.v. Etisalat, Coca-Cola, Microsoft, Bacardi, AkzoNobel & Mastercard.