24-09-2024

Tele'Train over leren en ontwikkelen binnen een toekomstbestendig leerlandschap

In gesprek met Ilke Jeeninga (Manager L&D bij Tele'Train), en Miranda Schut (Senior L&D Consultant bij Tele’Train) duiken we in het concept van het leerlandschap. Samen onderzoeken ze hoe een leerlandschap medewerkers kan ondersteunen om effectiever te leren, zodat ze uiteindelijk succesvoller worden.

Het leerlandschap: reizen met een doel

 

"Bij Tele'Train zien we het leerlandschap letterlijk als een divers en glooiend landschap waarin medewerkers als reizigers verschillende paden bewandelen," legt Ilke Jeeninga uit. "Alle wegen leiden naar de doelstelling van de organisatie of afdeling, maar iedereen reist zijn eigen route." In dit artikel ontdek je wat een toekomstbestendig leerlandschap kan betekenen voor jouw organisatie en medewerkers. Wat houdt dit concept precies in, en hoe kan het bijdragen aan duurzame groei en ontwikkeling? Miranda en Ilke delen hun inzichten en ervaringen met het effectief inzetten van leerlandschappen.

SSF 2941 Stokmans Tele Train Gave 4 20240827 4000px

Leren met kaart en kompas

 

"Allereerst brengen we letterlijk in kaart hoe mensen leren," begint Miranda Schut. "Met een op maat gemaakt leerlandschap krijg je inzicht in elk individueel leerpad, compleet met routes naar specifieke doelen. Deze paden variëren per persoon; sommige mensen leren sneller, anderen volgen een andere weg. Daarom bieden wij leermiddelen aan die zijn afgestemd op de unieke behoeften van iedere individu. Zo werken we samen aan een toekomst waarin leren een vast onderdeel is van elke organisatie."

 
"Met een tastbare routekaart zie je sneller wat er nog mist."

 

Het leerlandschap als metafoor

 

Ilke vervolgt: "Het leerlandschap is een krachtige metafoor voor opleiden binnen organisaties. Deze door Tele'Train geïntroduceerde benadering biedt nieuwe handvatten om leren en ontwikkelen te organiseren. In een ideaal leerlandschap zijn er diverse leerroutes vol pieken en dalen, die allemaal leiden naar het doel. Tijdens het beklimmen van een piek voel je de uitdaging toenemen; terwijl je op een plateau de tijd krijgt om te reflecteren op wat je hebt geleerd. Dan kun je even achterover zitten."

Leerklimaat: de paraplu boven het leerlandschap

 

"Het leerklimaat fungeert als een overkoepelende paraplu boven het leerlandschap," legt Miranda uit. "Een positief leerklimaat bijvoorbeeld houdt in dat er ruimte is om fouten te maken, en dat dit zelfs wordt aangemoedigd. Dit is cruciaal, omdat veel werknemers niet buiten de gebaande paden durven treden uit angst om fouten te maken. Terwijl juist die fouten belangrijke leermomenten kunnen zijn. Een positief leerklimaat kan daardoor de cultuur binnen een organisatie ten goede komen. En uiteindelijk bijdragen aan bijvoorbeeld minder verloop of minder verzuim."

Media

"Hoe blijven mensen voorop lopen? Als leren en ontwikkelen belangrijk zijn, breng het dan in kaart en veranker het in de cultuur."

Het verschil tussen leerlandschap en leerklimaat

 

Miranda: "Het leerklimaat stimuleert de motivatie en bereidheid om te leren, terwijl het leerlandschap de middelen en mogelijkheden biedt om dat leren daadwerkelijk vorm te geven. Het leerlandschap toont de verschillende paden die individuen kunnen volgen om hun persoonlijke doelen te bereiken."

De reis begint met het ontwerp

 

Het ontwerp van een leerlandschap markeert het begin van de reis, waarbij individuen of teams hun eigen leerroute volgen. "Het ontwerp bestaat uit verschillende componenten die samen een rijke en dynamische leerervaring creëren," vertelt Ilke. "Denk aan bestemmingen (de doelstellingen), leerpaden (routes met verschillende leeractiviteiten) en de resultaten die behaald moeten worden. Vanuit daar gaat de reis verder."

 
‘Verschillende wegen leiden naar je doel. Sommige reizigers gaan wat sneller en pakken de fiets. En dat is ook oké.’

Leren kun je leren

 

"De kern van deze leerwijsheid is hoe je het dynamisch en persoonlijk maakt," zegt Miranda. "Daar heb je een landschapsarchitect voor nodig. Een leerlandschap biedt meer dan je aanvankelijk zou verwachten; het geeft overzicht en biedt een diepere laag van reflectie. Welke reizigers hebben wat nodig? Waar liggen de knelpunten aan de horizon? Het is de routekaart die de unieke fysieke en virtuele leeromgeving van een organisatie in beeld brengt."

Samen leren, juist nu

 

Het belang van een gezond leerklimaat kan niet worden onderschat. "Het biedt organisaties de kans om continu te leren, te groeien en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden," benadrukt Ilke. "Dit zorgt voor meer tevredenheid op de werkvloer en vermindert verzuim. We zien medewerkers gewoon opbloeien. 

Door te investeren (en ook te blíj́ven investeren) in een divers en effectief leerlandschap kunnen organisaties hun productiviteit verhogen, talent behouden, innovatie stimuleren en, ja, uiteindelijk hun concurrentiepositie versterken. Een leerklimaat en -landschap kunnen zo een stevige basis leggen voor duurzame groei."

 

Media

‘Kun je iederéén meekrijgen in een
organisatie om te leren? Nee, dat is een
idee-fixe. Maar met een futureproof
leerlandschap bloeien mensen wel op.’

Flexibele leertrajecten en duurzame groei

 

Flexibele leertrajecten bieden medewerkers de mogelijkheid om hun leerpad aan te passen aan hun persoonlijke behoeften, terwijl een mix van (online en offline) leervormen zorgt voor diversiteit en effectiviteit. "Het mooie van een leerlandschap is dat het duurzaam en meetbaar is, met een focus op langetermijngroei en het meten van leerrendement," zegt Miranda. "Het resultaat is een dynamische leeromgeving waarin zowel lerenden als leidinggevenden actief meedoen."

 
"Als mensen grote stappen maken gaan ook organisaties snel vooruit.’’

 

Blended learning, meer dan een toverwoord

 

“Blended learning kan individueel, maar ook samen in teams," legt Miranda uit. "Deze aanpak combineert traditionele leervormen met moderne online leeropties. Door online en offline leervormen samen te brengen, zoals e-learning, live trainingen, webinars, praktijkopdrachten, games en video's, maken we opleidingen niet alleen beter en efficiënter, maar ook aantrekkelijker. Het biedt een complete leerervaring die past bij de moderne werkomgeving."

Leren kun je organiseren

 

"Misschien is het tijd om traditioneel leren te heroverwegen," concludeert Ilke. "Voor L&D-professionals biedt het concept van een leerlandschap een raamwerk om effectieve leerstrategieën te ontwikkelen. *We verrassen organisaties al jaren met een leerlandschap en werken samen aan een toekomst waarin leren een vast onderdeel is van elke organisatie. Het mes snijdt aan twee kanten: organisaties zien hun medewerkers groeien en beter presteren, terwijl medewerkers zelf meer voldoening en plezier in hun werk ervaren."

Ontdek hoe Tele'Train:

 

- Samen met organisaties een toekomstbestendig leerlandschap bouwt;

- Een positief leerklimaat creëert waarin mensen opbloeien;

- Inspirerende leertrajecten ontwerpt, zowel online als offline;

- Technologie inzet om leerdoelen te bereiken en te meten.

De drie voordelen van een leerlandschap volgens Tele'Train:

 

1. Persoonlijke leerpaden: Een leerlandschap stelt medewerkers in staat om hun eigen, op maat gemaakte leertrajecten te volgen, wat gerichte en effectieve ontwikkeling bevordert.

 

2. Toegankelijkheid en flexibiliteit: Een goed ingericht leerlandschap biedt toegang tot een breed scala aan leermiddelen en -omgevingen, zowel fysiek als digitaal. Dit maakt het leren flexibeler en beter afgestemd op de dagelijkse werkomgeving van medewerkers.


3. Verankering van continu leren: Een leerlandschap zorgt ervoor dat continu leren een geïntegreerd onderdeel wordt van de werkcultuur. Het faciliteert een omgeving waarin medewerkers voortdurend kunnen groeien en zich aanpassen aan nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen. Als mensen grote stappen maken gaan ook organisaties snel vooruit.

 

 

 

 
‘Kun je iederéén meekrijgen in een organisatie om te leren? Nee, dat is een idee-fixe. Maar met een futureproof leerlandschap bloeien mensen wel op.’