01-06-2022 / Blog

Van psychologie naar communicatie

Samen beleven en leren, zodat je in de praktijk verder komt. Trainer Evert van Strien ziet maatwerk en adaptief leren als een grote verandering in leren en ontwikkelen: “Vroeger had je vaste, rechte leerroutes: we lopen allemaal van A naar B. Dat hebben we gelukkig losgelaten. In het rijke leerlandschap heb je nog wel A en B, maar voor ieder individu zijn er meerdere en andere leerroutes om daar te komen. Er is meer keuzevrijheid. We helpen mensen meer op maat in hun persoonlijke leerbehoefte en hun eigen leerstijl en leertempo, want ieder mens leert anders. Daar hebben we nu oog voor.” De laatste grote verbetering sluit aan bij de belofte van Tele’Train: leren is een feestje. Marnix: “Leren is veel leuker geworden. Mensen moeten zin krijgen om mee te doen en wij verrassen ze met speelse leervormen. Leren is geen entertainment, maar leren is wel makkelijker als het leuk is.”

 
Leren is wel makkelijker als het leuk is.

Ieder mens leert anders
Evert: “Waarom zit die mevrouw alleen op een bankje in het park? Waarom staart ze zo voor zich uit in het niets? Als tienjarig ventje liep ik met mijn moeder door het park en ik zag die vrouw zitten. Ik wilde een kletspraatje met haar maken en haar helpen. Ik ben daarom denk ik begonnen aan de studie psychologie, omdat ik al heel jong een motivatie had om mensen verder te helpen op hun levenspad. De psychologische hulpverlening vond ik te heftig, vandaar dat ik overstapte naar de studie communicatie. En ook in communicatie wil ik mensen helpen zichzelf te ontwikkelen, hun leven wat lichter te maken en wil ik ze een stapje verder brengen.

Tijdens het schrijven van mijn scriptie communicatie ben ik gaan werken bij de Postbank om mijn studiegeld te kunnen bekostigen. Als medewerker van de klantenservice beantwoordde ik telefoontjes. Na mijn afstuderen wist ik wat ik wilde: trainer worden. Ik was al trainer bij een theatervereniging en trainingsacteur bij een bureau. Door mijn toenmalige leidinggevende ben ik als trainer aangenomen bij een groot facilitair callcenter. Daar heb ik zeven of acht jaar gewerkt, voordat ik in 2011 verhuisde naar Tele’Train. Ik ben nu trainer en learning consultant op het gebied van communicatie, houding, vaardigheid en gedrag, zoals eff ectieve communicatie feedback en persoonlijke eff ectiviteit.”

 
Geduldig en oordeelloos luisteren en oprechte interesse tonen in de ander. Daarmee creëer ik een veilige sfeer waarin iedereen in een training zichzelf kan zijn en iets van zichzelf kan laten zien aan anderen en ook aan zichzelf. Daarmee komen ze een stapje verder.