20-05-2015 / Artikel

Redenen waarom je gebruik moet maken van Learning Analytics

 

Zoals we in onze voorspelling van e-learning trends in 2015 hebben aangegeven, nadert het digitale leren de volwassenheid. Hiermee is ook een andere opmars gaande, namelijk het gebruik van van learning analytics. Maar wat houden learning analytics nu precies in en hoe kan dit ondersteunend zijn aan het digitale leren?

 

Learning Analytics kan voor zowel de  cursisten als de (e-learning) ontwikkelaar zeer waardevol zijn. In feite is Learning Analytics een verzamelnaam  voor alle data die onttrokken kan worden bij het volgen van bijvoorbeeld een e-learning cursus.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe snel een cursist een e-learning doorloopt, waar hij/zij vastloopt, de score van een cursist op een bepaald onderdeel, enzovoorts.

Dit soort data geeft zowel de gebruiker als de ontwikkelaar  meer inzicht  hoe cursisten het digitale les materiaal  ervaren en waar extra aandacht noodzakelijk is. In het onderstaande artikel geven we u 4 redenen om vandaag nog te starten met het bijhouden van uw Learning Analytics.

 

1. Persoonlijk en op maat voor de cursist

Learning Analytics kan de cursist  helpen voor een meer gestroomlijnde en persoonlijke leerervaring. Door gebruik te maken van Learning Analytics kan een cursist zelf zien hier lang hij/zij met een bepaald onderwerp bezig is. Maar ook de ontwikkelaar kan deze dat terugbekijken en ervoor kiezen om cursussen met een lange doorlooptijd nog eens te herevalueren. Daarnaast kunnen cursisten, die moeite hebben met specifieke onderwerpen kiezen om extra te oefenen. Tele’Train ontwikkelde hiervoor speciaal de SmartTrainer App. Hiermee kunnen cursisten extra oefeningen maken wanneer zij daar zelf tijd voor hebben. Binnen een e-learning platform kunt u ervoor kiezen   om cursisten met behulp van links naar platformen en/of websites te sturen voor extra informatie omtrent het onderwerp waar ze moeite mee hebben.

 

2. Het heeft een positieve uitwerking op de digitale leerervaring

Data kan veel inzicht verschaffen en helpen om de digitale leerervaring te verbeteren. Niet alleen voor de cursist, maar ook de e-learning module en de ontwikkelaar die de e-learning bouwt. Met behulp van de data uit Learning Analytics kan gekeken worden welke onderdelen wellicht te uitdagend zijn, of juist wat scherper mogen zijn.

Met deze “stille feedback” kan veel gedaan worden. Dit zorgt er namelijk voor dat e-learning ontwikkelaars hun e-learning kunnen verbeteren en effectiever kunnen maken. Door de data te analyseren kan men snel verbeterpunten blootlegggen.Iets waar nieuwe cursisten op hun beurt weer baat bij hebben.

 

3. Geeft inzicht in prestaties van de rest van de cursus

Naast dat e-learning modules in verder gepersonaliseerd kunnen worden dankzij Learning Analytics, kan het ook ingezet worden om in te schatten hoe een cursist tijdens de rest van de cursus zal presteren op bepaalde onderwerpen.

Wanneer uit de Learning Analytics blijkt dat een cursist de cursus/e-learning  niet gaat halen, kan hij of zij tijdens de cursus pro-actief ondersteund worden met aanvullende informatie of hulp van een instructeur. Zo neemt het slaginspercentage toe en wordt de algehele leerprestaties hoger & gerichter.

 

4. Het leidt tot kostenefficiëntie

Met inzicht in Learning Analytics, kunnen ontwikkelaars zorgen dat (e-learning) modules zo effectief mogelijk zijn en dat de beschikbare middelen ten volste worden benut. Met een hogere kwaliteit, zorgt u dat cursisten zo goed mogelijk worden opgeleid: een investering die uiteindelijk veel tijd en kosten kan besparen.