Geschreven door:

Romy de Lange
LinkedIn
15-01-2019 / Klant interview

Teijin Aramid

Teijin Aramid bevindt zich in een industrie waar e-learning nog in de kinderschoenen staat. Samen met Nathalie te Rietstap, Learning & Development adviseur bij Teijin Aramid, ontwikkelden wij hun eerste e-learning module.

Wil je jezelf voorstellen? Wie ben je, wat doe je bij Teijin Aramid en hoe ben je hier ooit begonnen?

Mijn naam is Nathalie te Rietstap, Learning & Development adviseur bij Teijin Aramid. Teijin Aramid is ‘s werelds grootste aramideproducent met een marktaandeel van bijna vijftig procent. We maken vezels die als kenmerk hebben dat ze vijf keer sterker zijn dan staal. Het wordt in allerlei toepassingen gebruikt zoals bijvoorbeeld kogelvrije vesten, masten van schepen en de Formule 1 banden. Als L&D adviseur hou ik mij bezig met allerlei thema’s rondom het leren en ontwikkelen van onze medewerkers. Na jarenlang in de financiële dienstverlening als L&D adviseur gewerkt te hebben wilde ik iets anders. De overgang naar een productiebedrijf was met recht iets anders en dat was en is nog steeds een geweldige uitdaging. De diversiteit aan doelgroepen, trainingen, vraagstukken en het feit dat de industrie nog in de kinderschoenen staat als het gaat om digitaal leren maakt dat ik het na drie jaar nog steeds enorm naar me zin heb. Als adviseur is mijn grootste uitdaging op dit moment om medewerkers die nog niet altijd even computervaardig zijn toch zo ver te krijgen dat ze digitaal gaan leren.

 

Wat was de aanleiding voor de samenwerking met Tele’Train?

De aanleiding was in eerste instantie dat ik de training ‘Train de ontwikkelaar’ hebt gevolgd bij Tele’Train. Ik had behoefte aan meer uitleg over hoe nu zo’n e-learning aan te pakken als het gaat om het ontwerp, maar ook de projectmatige kant die erbij komt kijken. Uiteraard wilde ik direct zelf aan de slag. De grote hoeveelheid tijd die het kost om zelf iets te gaan ontwikkelen maakte dat ik al snel bij Tele’Train terecht kwam toen ik intern de vraag kreeg een e-learning over Gevaarlijke stoffen te ontwikkelen. Ook hebben we ze gevraagd een format te ontwikkelen die we als basis kunnen gebruiken voor onze eigen te ontwikkelen e-learning modules. We hebben als organisatie strikte eisen als het gaat om vormgeving dus het was zinvol om dit samen met Tele’Train te doen.

 

Hoe is het vervolgtraject verlopen? Welke stappen zijn er ondernomen?

Het ontwikkelen van deze e-learning verliep heel soepel en heel strak qua fases die we hebben doorlopen. Ik ben zelf vrij gestructureerd dus ik vond het heel fijn om zo te werken. We zijn gestart met een kick-off bijeenkomst samen met de projectleden van-uit onze organisatie en de projectleider van Tele’Train en in een maand of vier hebben we uiteindelijk de e-learning afgerond. Wij leveren vooral de content en inhoud aan en zij zorgde ervoor dat de gestelde leerdoelen ook uiteindelijk terugkwamen in de e-learning.

 

Wat zijn de tot nu toe geboekte resultaten? Is dit wat je had verwacht?

Ik ben heel tevreden over deze e-learning en ook intern is men enthousiast zelfs zo dat we nu voor een andere locatie ook een vergelijkbare e-learning gaan maken samen met Tele’Train uiteraard. De verwachtingen zijn zeker waar gemaakt. Wat mooi is dat je zo’n e-learning echt samen ontwikkeld. Uiteraard bedenkt Tele’Train hoe alles wordt aangeboden maar je bent er zelf wel intensief bij betrokken. Wat voor mij persoonlijk ook leerzaam was is het feit dat ik de gevolgde training van Tele’Train nu zelf in de praktijk heb doorlopen. Ik ben nu zelf ook beter in staat om e-learning te ontwikkelen en voor de toekomst wil ik dit ook zeker meer gaan doen. Wat ik dan wil doen is niet een hele e-learning laten ontwikkelen maar bijvoorbeeld alleen mijn storyboard laten reviewen door Tele’Train, animaties laten ontwikkelen of het laten inspreken van teksten door een stemacteur.

 

Hoe kijk jij naar de toepassingsmogelijkheden van e-learning voor nu en in de toekomst?

Zoals gezegd staat e-learning in de kinderschoenen in de sector waar ik werk en ik verwacht dat we hier in de toekomst zeker mee verder gaan. We kijken zeker ook naar andere leermethodieken. Zo is het in ons bedrijf soms heel lastig om bepaalde kritieke fases in het productieproces te verwerken in een training of e-learning en het tijdelijk stopzetten van een machine is te kostbaar. We kijken daarvoor bijvoorbeeld nu naar de mogelijkheid om dit productieproces onderdeel middels een game via een VR Bril aan te leren.

 

Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.

Contact