Tele’Train heeft als deelnemer van de Commissie Ontwikkeling & Certificering van de Klantenservice Federatie (KSF) een nieuw branchecertificaat ontwikkeld voor medewerkers die te maken hebben met klantcontact. Tele’Train is één van de aanbieders om het opleidingstraject te verzorgen.
Doel van het certificaat
Met het branchecertificaat garanderen de KSF en de deelnemende organisaties het basisniveau van medewerkers die direct klantcontact hebben. Met het branchecertificaat wordt een basisniveau aan klantvriendelijkheid, deskundigheid en oplossingsgerichtheid bij de medewerker gegarandeerd. Ook kan de medewerker, na certificering, het vak in het bredere kader van de branche plaatsen en is deze inzetbaar bij meerdere organisaties.
Rol van de Klantenservice Federatie
De KSF zal de certificaten verstrekken en zal aangeven wanneer een kandidaat is geslaagd. Daarnaast zal het KSF het certificatenregister beheren. Organisaties kunnen dit register raadplegen om te achterhalen of een medewerker al gecertificeerd is. Ook houdt de KSF toezicht op de toetsing door het uitvoeren van audits. Iedere deelnemende organisatie wordt ten minste eenmaal per jaar ge-audit. De examencommissie zal hierbij toezien op de actualiteit van de examenitems.
Eindtoets en toetstermen
Tele’Train heeft samen met de commissie de eind- en toetstermen voor een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte vastgelegd. Samen vormen deze twee delen het examen voor het branchecertificaat. Naast een online theorietoets wordt er voor het certificaat ook een praktijktoets afgenomen. Praktijktoetsen kunnen door de eigen organisatie of door Tele’Train op locatie worden gepland.