Geschreven door:

Romy de Lange
LinkedIn
20-03-2019 / Interview

“Als ik Fortnite in het Frans had mogen spelen, dan was ik wel gaan leren”

Evert wordt wel gezien als de ‘oude rot’. Direct na zijn studie is hij het trainersvak ingerold en daar is hij nooit meer uitgerold. Hoe ging hij als net afgestudeerde direct aan de slag als trainer en hoe ervaart hij de toenemende rol van online leren?

 

We kunnen je wel zien als ‘oude rot’ in het vak. Hoe ben je dit vak ingerold en bij Tele’Train terecht gekomen?

Lang lang geleden op een verjaardag vertelde een enthousiaste studiegenoot over haar werk. Over hoe leuk het is om als communicatietrainer te werken in de callcenterbranche. Direct had ik het gevoel, ‘ja he he eindelijk weet ik wat ik wil gaan doen na mijn studie’. Ze vroeg of ik collega van haar wilde worden; ‘Echt iets voor jou, je kunt zo beginnen. Ik stel je voor en volgende week geef je je eerste training’.

Ik zat op dat moment in het laatste jaar van mijn studie communicatie, had geen idee wat een callcenter was, en bovendien moest ik nog een paar tentamens halen om af te studeren. Dus besloot ik te gaan werken als callcenter agent voor het project Postbank bij SNT, en al snel was daar de eindstreep van mijn studie. Na mijn afstuderen kwam er een vacature vrij als trainer bij SNT, alsof het zo had moeten zijn. Bij SNT heb ik veel geleerd en mooie opdrachten mogen uitvoeren. Als trainer kreeg ik diverse trainingen aangeboden een aantal daarvan werden verzorgd door Tele’Train. De eerste training van Tele’Train die ik volgde was een training over e-learning ontwikkelen, gegeven door Hester Mager. Na een hele fijne tijd bij SNT kreeg ik de kriebels en wilde ik verder groeien. Via via kwam de naam Tele’Train telkens naar voren en ondertussen ben ik alweer 7 jaar met veel plezier bij Tele’Train aan het werk.

 

Hoe ziet een werkdag van een Training Consultant eruit?

Een werkdag van een Training Consultant is elke dag anders, ik kom bij veel verschillende organisaties en zie iedere dag andere mensen. En dat is nou juist wat het werk zo leuk maakt. Wel kennen de meeste trajecten een vergelijkbare opbouw met terugkerende elementen. Voorafgaand aan elke training is er een intake op locatie. Tijdens een intake ga ik bij de klant op bezoek en met verschillende mensen in gesprek om de wensen en doelen voor een training af te stemmen. Zo krijgt elke klant een training afgestemd op de eigen praktijk en is het geleerde direct toepasbaar. Na de intake ga ik aan de slag om alle wensen en doelen te vertalen naar een interactief trainingsprogramma. En dan het geven van de training zelf, dat blijft mijn favoriet. Samen aan de slag door van elkaar en met elkaar te leren. Soms ‘hoor je de kwartjes dan direct vallen’ en een andere keer komt dat in de praktijk de dag erna. Na de training is het nog lang niet klaar, dan begint het pas. Evaluatie en borging zorgen voor het echte resultaat en daar help ik dan graag bij. In de vorm van coaching of oefeningen om mensen scherp te houden.

 

De beweging van offline naar online is al enkele jaren aan de gang. Hoe zie jij de toekomst van leren en het trainersvak voor je?

Ik ben een groot voorstander van blended leren. En ik herinner me nog goed de eerste e-learningmodule bij SNT die gemaakt werd voor de Postbank, dat deed ik samen met Tele’Train. Wat me altijd is bijgebleven zijn de bange blikken in de ogen van sommige trainers: ‘Zijn we dan straks niet meer nodig?’ ‘Gaat alles dan via de computer, daar kunnen mensen toch niet van leren?’ Dat is nu alweer 12 jaar geleden en sindsdien heb ik alleen maar de voordelen van online leren ervaren. Mensen kunnen van tevoren de theorie tot zich nemen en hun kennis toetsen en toepassen. Ik merk echt het verschil wanneer mensen van tevoren al met online leren zijn bezig geweest. Dan kunnen we direct meer de diepte in omdat er minder tijd besteed hoeft te worden aan uitleg van de theorie. De rol van de trainer is dan een facilitator van het leerproces als begeleider van een workshop of intervisie.

Je kunt niet alles online leren, wel kunnen we steeds gerichter en in kleinere groepen aan de slag.

 

Als je kijkt naar alle ontwikkelingen de afgelopen jaren, over welke ontwikkeling ben jij het meest enthousiast?

Gamification daar ben ik echt fan van en dat kan met vette games en graphics maar ook gewoon door het spelen van ouderwetse spelletjes. Leren mag steeds meer leuk en op het individu afgestemd zijn. Toen ik net begon met het geven van trainingen was het zenden van informatie de norm. Een PowerPoint met honderden slides met informatie werd over de cursist heen gegoten en echt tijd om vragen stellen was er niet. En hoe zit het dan met de kwaliteit?

Maak het leren leuk en pas het aan zodat het past bij de persoon die leert. Waarom mag leren niet ook leuk zijn? Ik heb met veel pijn en moeite op het VWO mijn examen Frans gehaald. Als ik van mijn docent destijds Fortnite in het Frans had mogen spelen, dan was ik wel gaan leren om goed te kunnen communiceren met mijn teamgenoten in de game.

 

En als je dan niet aan het werk bent, wat doe je dan graag?

Graag ben ik buiten aan het wandelen in het bos of aan het varen op de boot die ik samen met mijn broer, zus en onze aanhang bezit. Ook geniet ik enorm van koken en lekker eten; gerechten bedenken daar word ik rustig van. En natuurlijk tijd doorbrengen met de kinderen, daar geniet ik ook enorm van.

Nieuwsgrierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.

Contact