Hilde mag al bijna haar 4 jarige jubileum vieren bij Tele'Train, en wij hopen dat er nog meer jaren bij komen. Wat doe je zoal als Learning Consultant? En hoe denkt een Learning Consultant over alle ontwikkelingen op het gebied van leren? We vroegen het Hilde.
Je bent al bijna 4 jaar in dienst bij Tele'Train als Learning Consultant. Hoe ben je dit vak ingerold en bij Tele'Train terecht gekomen?
Toen ik afstudeerde was het moeilijk om aan een onderwijskundige baan te komen. Ik ben daarom eerst voor een vrijwilligersorganisatie e-learning gaan ontwikkelen en later ging ik hiermee verder op een werkervaringsplaats. In deze tijd ontdekte ik dat het heel uitdagend is om een effectieve e-learning te maken: want naast dat de inhoud helder moet zijn, is de wijze waarop het gepresenteerd wordt ook heel belangrijk. Om dit goed te combineren mag je veel creativiteit inzetten en dat spreekt me aan!
Toen de vacature van Tele'Train langskwam wist ik het direct: Dit is wat ik wil! Ik kwam in een jong, gedreven en hecht team terecht en werd vol enthousiasme meegenomen in de e-learning wereld.
Hoe ziet een werkdag van een Learning Consultant eruit?
Elke dag ziet er weer anders uit. Gelukkig maar, want hierdoor blijft het leuk. Zo kan ik al vroeg in de auto zitten om bij een klant een kick-off te verzorgen. We maken daarin samen een plan hoe de e-learning of een andere leeroplossing er het beste uit kan zien. Als consultant luister ik goed wat de wensen zijn en geef ik adviezen over hoe we hier een effectieve e-learning of opleiding van kunnen maken. Hierbij is het een leuke uitdaging een balans te vinden tussen budget, kwaliteit en tijd.
Daarnaast zijn er ook dagen dat ik veel achter de computer zit om storyboards te schrijven. In een storyboard beschrijven we per pagina in de e-learning wat er gaat gebeuren. Bijvoorbeeld welke tekst we gebruiken, hoe de animatie eruit komt te zien en welke interacties er plaatsvinden. Doordat ik voor het schrijven van een storyboard goed de inhoud in moet, heb ik intussen al veel nieuwe dingen geleerd over ammoniakemissie, technische systemen, het proces op een stembureau en gevaarlijke chemische stoffen.
Verder geef ik elke maand training aan mensen die zelf ook e-learning willen ontwikkelen. In de training ‘Train de ontwikkelaar’ leer je in 3 dagen hoe je effectieve e-learning kunt ontwikkelen en in de ‘Articulate Storyline’ training hoe je de bedachte e-learning bouwt en vormgeeft.
Je zit al weer even in het vak. Als je kijkt naar alle ontwikkelingen de afgelopen jaren, over welke ontwikkeling ben jij het meest enthousiast?
De ontwikkelingen in augmented reality. Hierbij wordt er een fictieve laag over de werkelijkheid gelegd. Een voorbeeld is het spelletje Pokémon Go, waarbij je met je smartphone op jacht gaat naar Pokémon in de echte wereld. Door augmented reality kunnen we het leren nog meer laten aansluiten op de echte wereld. Ideaal om op een snelle wijze te leren hoe een nieuwe machine werkt of medische handelingen te oefenen. Hoe meer zintuigen we kunnen inzetten, hoe krachtiger het leren.
Hoe zie jij de toekomst van leren voor je?
Ik verwacht dat de diversiteit aan leermiddelen die we nu al inzetten blijft en zelfs toeneemt. In de drukke tijd waarin we nu leven lijkt er al snel geen plaats te zijn voor leren. Het is daarom belangrijk dat opleidingen snel aangepast kunnen worden aan individuele leerwensen en situaties, zonder dat daarbij de effectiviteit van het leren verloren gaat.
Verder hoop ik dat het klassikale leren blijft en zeker niet vervangen wordt door digitale vormen. Ik vind het namelijk nog steeds een van de krachtigste en leukste vormen van leren.
En als je dan niet aan het werk bent, wat doe je dan graag?
Ik woon in Utrecht en dat is een mooie, centrale plek om veel te kunnen ondernemen. In mijn vrije tijd zit ik graag op de racefiets of rek en strek ik mijn lichaam tijdens een pilates les. Verder ben ik dit najaar gestart met een fotografiecursus. Ook geniet ik van een goed boek of een spannende serie.