25-03-2021 / Interview

"Vers uit de schoolbanken"

Je zou bijna denken dat we ondertussen uit ons kantoor groeien met al die nieuwe aanwinsten. Jorik is écht de allernieuwste aanwinst van Tele’Train. Vers uit de studiebanken, maar zeker niet te onderschatten. Hoe is hij het vak ingerold? En waar houdt hij zich binnen Tele’Train mee bezig?

 

Je bent een van de nieuwste aanwinsten van Tele’Train. Hoe ben je het vak ingerold en bij Tele’Train terecht gekomen?

Ik kom vers uit de studiebanken. Tijdens mijn studie Onderwijswetenschappen in Utrecht heb ik allerlei aspecten van leren langs horen komen: het ontwikkelen van leermateriaal, het adviseren bij organisatieveranderingen of het onderzoek doen naar ‘lifelong learning’. Naast dat ik het zelf (meestal) leuk vind om te leren, vind ik het ook tof om anderen te laten leren. Ik heb jarenlang bijlessen gegeven. Dat was altijd een mooie baan om mijn onderwijskundige ideeën in praktijk te brengen. Hoe breng je informatie nou echt goed en begrijpelijk over? Waar ik tijdens bijlessen vooral mondeling informatie overbracht, zocht ik in mijn stage de uitdaging om dat via een e-learning te doen. Dat is mij enorm goed bevallen en daarom ging ik na mijn studie op zoek naar een organisatie waar ik mezelf nog meer kan ontwikkelen en me bezig kan houden met het ontwikkelen van leermateriaal; zie daar: Tele’Train.

 

Waar houd je je als E-learning Ontwikkelaar zoal mee bezig?

Als E-learning Ontwikkelaar houd ik me bezig met het ontwikkelen van e-learnings. Ja, nog al logisch, maar een ontwikkelproces is niet alleen maar het schrijven van een leertekst. Het begint bij het in kaart brengen van de vraag. Kan je een klant helpen met e-learning of is een andere manier van leren misschien geschikter? Vervolgens wil ik ook graag weten voor welke doelgroep de e-learning bedoeld is. En niet geheel onbelangrijk: wat moet er eigenlijk geleerd worden? Ik stel samen met de klant leerdoelen op en niet lang daarna kan het ontwikkelen beginnen. Bij het ontwikkelen houd ik rekening met onderwijskundige principes, zoals het breinleren. Daarnaast kies ik wat het meest geschikt is voor ieder stukje leerstof: tekst, een plaatje, misschien een video? Dat, en nog veel meer, komt allemaal samen in een storyboard, dat we vervolgens uitwerken in een ontwikkeltool. Er komt nog veel meer bij kijken natuurlijk; je zou er een training over kunnen geven…

 

Hoe zie jij de toekomst van leren voor je? En van welke ontwikkelingen word je enthousiast?

Voor de nabije toekomst verwacht ik dat e-learning een steeds vaker gebruikt middel wordt om te (blijven) leren. We werken nu veelal thuis en ik denk dat we in vergelijking met voor de crisis ook vaker zullen blijven thuiswerken, ook na de crisis. E-learning is wat mij betreft dé manier van leren voor thuis. Voor de wat verdere toekomst kijk ik enorm uit naar ontwikkeling op het gebied van immersive learning: ervaringsleren op afstand. Door bijvoorbeeld VR-technologie laat je gebruikers in bepaalde situaties keuzes maken, met daaraan verbonden consequenties. Zo ervaren ze die situaties om er vervolgens van te leren. De technologie gaat steeds harder, computerchips worden steeds goedkoper en krachtiger, dus het zou zo maar eens kunnen dat deze technologie onze manier van leren sneller gaat beïnvloeden dan we nu verwachten. Ik ben heel benieuwd in ieder geval.

 

En als je dan niet aan het werk bent, wat doe je dan graag?

In mijn vrije tijd maak ik graag muziek. Ik drum in een bandje, speel zo nu en dan wat piano of basgitaar en probeer het elektrische gitaar spelen onder de knie te krijgen. Soms pak ik een muzikaal project op en werk ik avonden achter elkaar op de computer om alles onder elkaar te krijgen en het goed te laten klinken. Dat werkt enorm verslavend, omdat er altijd iets beter kan. Naast muziek maken, sport ik graag; in een voetbalvriendenteam of in de sportschool. Ten slotte breng ik mijn tijd graag door met vrienden; goede gesprekken voeren of gewoon lekker spelletjes spelen, daar krijg ik energie van.