De uitdaging
Om de ambities waar te maken wil de gemeente Zandvoort-Haarlem de dienstverlening van de medewerkers met direct klantcontact verbeteren op gebied van deskundigheid, vriendelijkheid, duidelijkheid, snelheid en mate van meedenken. Door de drukte en lange wachttijden op het KCC en aan de balie is het onmogelijk om medewerkers uit lijn te halen om trainingen te volgen.
De oplossing
Tele’Train koos voor een ‘hands-on’ oplossing waarin de medewerkers op een veilige manier worden gecoacht en getraind. We hebben een trainer gedetacheerd voor gemiddeld 4 dagen per maand gedurende twee jaar. De trainer voert op de werkplek een adaptief programma uit, waarin de leeractiviteiten aansluiten op de individuele leerbehoefte. Hiermee zetten we steeds een volgende stap in het verbeteren van de kwaliteit.
In fase 1 zijn de medewerkers on-the-job gecoacht en hebben we coördinatoren getraind als begeleider. In fase 2 bieden we verschillende leerinterventies die voortkomen uit de coachsessies, zoals toepassingsopdrachten, online micromodules, korte werkpleksessies over één leerdoel en vervolg coaching.
Het resultaat
De eerste kwaliteitsverbeteringen zijn zichtbaar. De klanttevredenheid is gestegen en de wachttijden zijn flink gereduceerd. De medewerkers zijn actief bezig met hun leerpunten en zij vinden de aandacht en de vorm van trainen erg prettig. De kwaliteit groeit door werkplekleren. Een zeer efficiënte manier van opleiden terwijl medewerkers hun werk kunnen blijven doen.