28-04-2022 / Jubileuminterview TT'er Arjen

"Je bent zo goed als je laatste wedstrijd: ik kijk vooral vooruit. Hoe kunnen dingen beter?"

Arjen Aué, learning experience designer

 

Vormgever

Als vormgever/ UX designer bedenk ik concepten en ontwikkel ik interactieve werkvormen en online leermiddelen. De werkzaamheden zijn zeer divers van het ontwerpen en bouwen van een e-learningcursus en technische implementatie tot het maken van illustraties en het creëren van een visueel storybord voor een animatie. Ook adviseer ik klanten en collega's over design en user experience. Mijn werk is een combinatie van creativiteit en techniek. Een creatieve nerd, dat stickertje past wel bij me.

 

Droombaan

Toen ik jong was, wilde ik kunstenaar of striptekenaar worden. Op de Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving ontdekte ik nog meer hoe leuk ik het vond om iets te creëren. Ik was minder van de vrije kunst; ik wilde samen met anderen vanuit een gedeelde visie iets maken. Ik ben resultaatgericht en daarom vind ik het fijn om bij een commerciële organisatie te werken. 

Voordat ik bij Tele'Train aan de slag ging, heb ik vijf jaar bij een adviesbureau gewerkt als vormgever en illustrator van boeken en rapporten. Ook toen was ik bezig met het vertellen en verbeelden van verhalen. Ik ben ook een tijdje zelfstandig illustrator geweest. Ik illustreerde regelmatig lesboeken voor kinderen, zoals leermethodes voor rekenen en taal. Zowel kinderen als volwassenen leren goed door de juiste combinatie van tekst en beeld. 

 

Pionieren

In 2006 ben ik bij Tele'Train gestart als illustrator en vormgever. E-learning stond in de kinderschoenen. Dat trok me, ik heb een passie voor pionieren met techniek en creatie. Het was iets nieuws, dus ik zag kansen om te groeien. De focus lag toentertijd vooral op klassikaal trainen en mijn drive was betere en creatievere online-oplossingen te creëren. Binnen de beperkte tools van toen, zocht ik samen met onderwijskundigen naar designoplossingen die technisch mogelijk waren en didactief ook werkten. Nu komen video en animaties op, maar toen waren bewegende beelden al behoorlijk vooruitstrevend. De visuele tools waren niet zo fancy, uitgebreid en flexibel als nu. Alles was minimaal: we zochten begeleidend beeld om de inhoud te versterken en de deelnemer mee te nemen in de training. Webbrowsers waren nog niet zo geavanceerd; sommige deelnemers konden niet in de e-learning komen of hadden problemen met de weergave op hun computer. 

 

Team

Onze kracht? Vanaf de start van e-learning zaten onderwijskundigen, developers en grafisch vormgevers in een vroeg stadium om de tafel. Die drie-eenheid onderwijskunde, techniek en design staat nog steeds. Wat is er nodig, wat zijn de leerdoelen, wat is het verhaal, welk beeldmateriaal past daarbij en hoe maken we het aantrekkelijk, uitnodigend en verrassend? Hoe neem je iemand mee in een (online) ontwikkelpad?

We doen het met elkaar en zijn een hecht team. We kunnen slim en snel iets bedenken en bouwen. Van het hele traject van brainstorm, conceptontwikkeling, schetsen tot en met realisatie van leermiddelen word ik blij.

 

Nieuwsgierig

Creativiteit en techniek botsen niet, juist niet, want ze kunnen elkaar enorm versterken. Technische kennis en de juiste skills zijn belangrijk. Je moet weten wat de technische mogelijkheden zijn. Tegelijkertijd moet je dit ook los kunnen laten en durven te experimenteren om de grenzen iets te verleggen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Ik ben van nature al nieuwsgierig, maar hoef gelukkig niet alles zelf te weten en te kunnen. Het is fijn dat we een divers design- en ontwikkelteam hebben die me wijzer kunnen maken.

 

User Experience

User Experience is gebruikerservaring. Wat zie je, waar begin je, wat beleef je, is er voldoende interactie, helpt audio of juist een video of uitleganimatie? Maar ook: hoe ziet de user-interface eruit, hoe navigeer je, werkt alles en werk alles snel genoeg? Je wilt immers voorkomen dat deelnemers afhaken. User Experience is binnen e-learning essentieel: hoe kunnen we door een combinatie van vormgeving, design, didaktiek, werkvormen en interactie een leerinterventie creëren die optimaal is voor de gebruiker? Hoe we dat doen, is bij iedere klant en bij elke opdracht anders en die afwisseling maakt mijn werk zo leuk.

 

Trots

Vaak heeft een klant al iets voor ogen, ook al is dit soms onbewust een verwachting in beeld, vorm en interactie. Ik vind het vaak een uitdaging om de essentie te achterhalen, hierin te adviseren en dit te vertalen naar een helder designvoorstel. Ik ben er trots op als dit lukt. Maar ik zie dit toch ook wel als gewoon onderdeel van mijn werk. Ik zeg vaak gekscherend ‘Je bent zo goed als je laatste wedstrijd’: ik kijk vooral vooruit. Hoe kunnen dingen beter? Ik word blij van samenwerken, elkaar inspireren en uitdagen en oplossingen zoeken. Kan het slimmer, mooier, aantrekkelijker, leuker, spannender, effectiever? En wat is nou echt belangrijk hierin en hoe kunnen we kwaliteit blijven borgen? Ik heb het naar mijn zin en doe leuke projecten samen met collega's. Ik bouw voor klanten en bouw aan de organisatie. Ik mag blijven pionieren en zie kansen om mezelf te blijven ontwikkelen.

 

Verrast

Verrast worden zit voor mij niet in grote dingen. Ik geniet van kleine dingen, zoals een fijn gesprek met een collega of een klant. Of ik ben verrast als we samen brainstormen en iemand brengt een ander perspectief of een nieuw inzicht. Als je open staat voor een ander, kun je zo veel leren en blijf je in ontwikkeling. Ik kijk ook met nieuwsgierige ogen om me heen en probeer iets op te steken van andere organisaties en de ontwikkelingen in mijn vakgebied.

 

Innovatiestapjes

Ik houd bij welke innovaties op ons afkomen. Kan ik iets daarvan nu al toepassen voor onze klanten? We maken stappen met gamification en ik denk dat Virtual Reality veel gaat betekenen als leervorm. Het zijn grote begrippen en ik denk dat je met kleine stappen al veel kunt bereiken: kleine verbeteringen kunnen voor de deelnemers als een grote stap voorwaarts zijn in hun ontwikkelproces. Mijn hart gaat sneller kloppen van animated explainer videos: hoe kun je complexe inhoud snel, eenvoudig en helder uitleggen? Leuk om te bedenken en te maken en je ziet ook dat het werkt. Dit lijkt technisch geen grote innovatiestap, maar het kan wel het verschil maken voor de doelgroep.

 

Droom

Ik wil alles uitproberen wat er op mijn pad komt en sta open voor mensen, kennis en skills buiten mijn vakgebied of rol. Juist binnen Tele'Train kan dit, zo'n cultuur hebben we. En onze Just do it-mentaliteit vind ik fijn. Wellicht ga ik ooit iets meer doen met creatief ondernemerschap, zoals een eigen game bedenken, of een ander concept in de markt zetten. Als het maar samen met anderen is; ik ben geen zolderkamertype. Ik ben misschien ook geen deelnemer aan survivaltochten, maar een speels en avontuurlijk onderzoeker die samen met anderen nieuwe dingen wil ontdekken én maken.