30-04-2022 / Jubileuminterview TT'er Mirthe

"Ik krijg energie van samen dingen bedenken, iets ingewikkelds of iets groots oppakken en het gewoon gaan doen."

Mirthe Meeuwisz, directeur operations

 

Groei

In 2022 werk ik tien jaar bij Tele'Train. Ik ben vers uit de schoolbanken van Onderwijskunde gestart als e-learning ontwikkelaar. Ons e-learningteam bestond toen uit drie mensen en nu hebben we inmiddels 18 developers in twee teams en een apart team learning consultants. Ik doe dit een paar jaar en dan ga ik weer verder, was mijn gedachte. Maar nee, ik ben blijven hangen. Hoe meer e-learnings ik ontwikkelde, hoe beter ik de klant kon adviseren. Hoe diverser de klantvragen, hoe beter ik werd opgeleid als blended learning consultant en projectmanager. Fijn ook om mee te groeien met de transitie van trainingsbureau naar onderwijskundig opleidingsbureau.

 

Droombaan

Als kind wilde ik juf worden, dus de pabo was een logische stap. Toen ik daarna Onderwijskunde studeerde, heb ik als bijbaan kort voor de klas gestaan. Als juf ben je creatief. Je bedenkt steeds welke vorm van leren het beste werkt bij kinderen. Dat creatieve is wat mij nu nog steeds aanspreekt in het e-learning vak. Hoe kunnen we de inhoud versterken met beelden? Hoe wekken we nieuwsgierigheid? Hoe houden we die vast? Hoe spreken we het beste verschillende leerstijlen aan? Kunnen we verschillende leervormen combineren, zoals een online quiz die vervolgens doorgaat op de werkvloer? En hoe strak staat de verhaallijn? Je wilt iemand meenemen in een verhaal en een heldere rode draad hebben. 

 

Eindversterkerkasten

Het mooie is dat ik altijd wat leerde van het werk van de klant. Ik ben met UPC-monteurs de straat opgegaan naar eindversterkerkasten. Hoe steekt zo'n kast in elkaar? Hoe werkt het? De inhoud van de e-learning zelf snappen is bepalend voor de kwaliteit van de e-learning. Aan de ene kant weet je hoe iemand leert en hoe iemand effectief gebruik maakt van de user interface. Aan de andere kant heb je de inhoud. Die leerstof moet je op hoofdlijnen begrijpen om de juiste uitleg te geven, bijvoorbeeld in een animatie. Elke detail moet kloppen zodat een deelnemer het leermateriaal serieus neemt.

 

Billy helpt

In de beginjaren mochten we voor een grote webwinkel een interne e-learning ontwikkelen. Met e-learning heb je geen trainer voor de groep, dus kwamen we met het icoontje Billy, een hulppersoon die de deelnemers door de e-learning heen loodste. Klik hier. Doe dit en daarna dat. Toen waren al die instructies nodig, omdat we rekening moesten houden met de digitale vaardigheden van medewerkers. De pagina's waren behoorlijk druk met veel informatie. Vanuit enthousiasme ontstond er iets leuks, zoals Billy, maar de essentie voor ons is: wat heb je na de e-learning geleerd? Wat ga je anders doen in je werk? Nu de digitale vaardigheden zijn toegenomen, is zo'n hulpfiguur vervangen door de technologie. Nu geldt: hoe intuïtiever hoe beter.

 

Grafisch én didactisch

Tools zijn tegenwoordig zo toegankelijk dat iedereen wel aan de slag kan in een online tool om leermateriaal te maken. Maar met alleen fancy beeldmateriaal bereik je geen leereffect. Om een goede en aantrekkelijke e-learning te maken, heb je naast design ook didactische kennis nodig. Ik vind het geweldig inspirerend om in een team te zitten met grafisch vormgevers, onderwijskundigen en e-learning deskundigen. Als onderwijskundige bedenk je een uitwerking, je bespreekt met de grafisch vormgever hoe je het voor ogen hebt én vervolgens komt er een resultaat uit wat nog mooier is dan je zelf had durven dromen. In dit gezamenlijke creatieve proces komt er veel energie vrij!

 

Directeur operations

Ik heb nooit de ambitie gehad om directeur te worden. In het begin dacht ik: wil ik dit wel? Ik voel me onderwijskundige en als manager sta je verder af van rechtstreeks werken met klanten en het vak. Ik kreeg een soort van rust in me, toen ik Tele'Train zag als mijn opdrachtgever waar ik zelf als onderwijskundige aan de slag kon gaan. Ik ben als directeur operations onder meer bezig met het inrichten en standaardiseren van processen, het creëren van nieuwe rollen en functies en het uitdenken van interne opleidingsmogelijkheden. Dit is allemaal een vorm van leren en ontwikkelen. De verdere professionalisering en groei van ons bedrijf mag ik samen met het management begeleiden en neerzetten. Mijn onderwijskundige werk zet ik nu gewoon door en daarin kan ik doorgroeien.  

 

Verrast

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het moeilijk goede mensen te vinden. Ik ben verrast dat we elke keer weer veel sollicitaties ontvangen als we trainers zoeken of starten met ons Grow & Go opleidingsprogramma. We zijn bekend in de markt en ervaren trainers, L&D’ers en afgestudeerden willen graag bij ons werken. De eerste groep heeft in het voorjaar 2022 ons Grow & Go programma afgerond. Ik ben trots op hun eindpresentaties. Fantastisch om te zien wat ze in een jaar tijd allemaal geleerd hebben, welke klantprojecten ze zelfstandig uit hebben gevoerd en hoeveel ze zijn gegroeid als mens en professional.

 

Verwonderd

Ik ben elke keer weer verwonderd hoeveel lef we hebben en hoeveel energie er vrijkomt als we ja hebben gezegd tegen een grote en complexe uitdaging. Een overheidsorganisatie vroeg ons een vakopleiding te ontwikkelen. Toen we met het eerste blok startten in de uitvoering, moesten we nog vijf andere blokken ontwikkelen. Behoorlijk spannend om tegelijkertijd trainingen te geven en te ontwikkelen en te bouwen. 

 

Gretig en avontuurlijk

Ik wil altijd vooruit. En als er iets voorvalt: wat kunnen we hiervan leren en hoe gaan we het de volgende keer anders doen? Moeilijke tijden brengen je altijd iets en ik word juist wel blij van chaos. Vanuit chaos ontstaan er altijd wel nieuwe ideeën. Ik krijg energie van samen dingen bedenken, iets ingewikkelds of iets groots oppakken en het gewoon gaan doen. Wij stimuleren iedereen met ideeën te komen hoe het anders, beter, leuker, slimmer kan en daar krijg ik energie van. Het avontuurlijke zit bij mij in innovatie: ontdekken, voorop willen lopen, afwijken. Tegelijkertijd ben ik ook een nuchter persoon en pak ik de dagelijkse doedingen op die net zo belangrijk zijn om te doen.

 

Ambitie

Mijn ambitie is dat Tele'Train de meest aantrekkelijke werkgever van Nederland wordt. Dat zowel onze klanten als onze medewerkers fan zijn en dat alles wat we doen, klopt. We zijn goed op weg en daarom ben ik zo blij dat L&D professionals ons zien als aantrekkelijke werkgever, waar ze creatieve leeroplossingen kunnen bedenken voor klanten. Van A tot Z in het ontwikkelproces betrokken zijn, veel verantwoordelijkheid krijgen en zich inhouse kunnen specialiseren als developer, consultant, trainer of projectleider. Aan ons de taak om ze te binden en ze te blijven boeien. 

 

Delicatessenzaak

Na mijn kantoorleven zou ik graag samen met mijn man een delicatessenzaak willen openen met Spaanse en Italiaanse lekkernijen. Zelf alles ter plekke proeven en importeren. Onze klanten blijven met plezier naar ons winkeltje terugkomen, omdat we ze blijven verrassen met steeds weer nieuwe lekkernijen. Nu ik er zo over nadenk, gaat het me om het persoonlijke contact met de klant. Ik doe het vooral voor mensen en dat is ook precies waar ik blij van word in mijn huidige werk voor klanten en medewerkers.

 

Dit interview was ter ere van het 25-jarig bestaan van Tele'Train. Meer interviews lezen?