Consistent inzetten van vrijwilligers-power

De dierenopvang Amsterdam (DOA) bestaat uit een team van vaste medewerkers en een flexibele schil van vrijwilligers. DOA is naast een populair logeeradres voor honden en katten, een plek waar dieren terecht kunnen voor dagopvang, gedragstherapie, fysiotherapie en de trimsalon. Er wordt met veel liefde en kennis voor viervoeters gezorgd. Ook voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is de dierenopvang een dankbare werkgever. Zaak om alle medewerkers uniform te laten werken en goed te onboarden. Net iets voor Tele’Train om hierbij te helpen. In het kader van Tele’Train steekt pootjes uit de mouwen zijn we dit jaar gestart.

Tele'Train zet zich in voor de Dierenopvang Amsterdam
Onder het motto 'goed doen door te geven' hebben we binnen Tele'Train gevraagd welke stichting wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Als gift voor een goed doel maken wij namelijk uren vrij om onze expertise in te zetten. Onze learning consultant Martijn Boot heeft Dierenopvang Amsterdam voorgedragen. Martijn heeft geruime tijd als vrijwilliger gewerkt bij DOA en heeft daardoor een persoonlijke band met de opvang. Als geen ander kent hij de werkzaamheden en de collega’s en is hij op de hoogte wat er intern speelt. Een van de uitdagingen waar DOA voor staat, is ervoor te zorgen dat hun waardevolle vrijwilligers uniform werken, om de kwaliteit op een hoog niveau te houden. Tegelijkertijd is er veel doorstroom van vrijwilligers. Tele’Train staat klaar om het DOA-team te voorzien van diverse tools die hen onder andere helpen bij het efficiënt onboarden en opleiden van de vrijwillige dierenverzorgers.

 

Effectief kennis delen in een team met veel doorloop
Met de samenwerking tussen de projectmanager van DOA en de expertise van Martijn, maken we samen inzichtelijk wat de vereisten zijn voor de taken die vrijwilligers uitvoeren. Door de vaak tijdelijke aard van vrijwilligerswerk is het verloop aanzienlijk. Het waarborgen van continuïteit is belangrijk; door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat kennels goed en consistent schoon worden gemaakt, waarborgen we het welzijn van dieren. Dit vraagt om specifieke hygiëneregels, waarin alle vrijwillige medewerkers opgeleid moeten worden. Dit gebeurt nu door de professionele dierenverzorgers van DOA en dat kost veel tijd. Dat kan slimmer!

Storytelling voor een schoonmaakklus
Tele'Train ontwikkelt handige tools voor zowel medewerkers als vrijwilligers bij DOA. De eerste tool is een stap-voor-stap instructie voor het schoonmaken van kennels. We gebruiken hiervoor storytelling, waarbij we een verhaal vertellen over een zieke kat, waarmee we het belang van een uniforme werkwijze overbrengen. Daarnaast werken we aan e-learningmodules met korte tips en tricks voor de vaste dierenverzorgers van DOA. Ook bieden we ondersteuning bij het ontwikkelen van vaardigheden in het overdragen van kennis aan tijdelijke medewerkers. Hierbij is een zelftest opgenomen waarin situaties worden behandeld die vrijwilligers tijdens hun werk kunnen tegenkomen. En boven dat alles hebben we in samenspraak richtlijnen opgesteld voor de doggy-daycare van intake tot ophalen.

Medewerker Dierenopvang Amsterdam
Ik ben onder de indruk van het gemak waarmee Tele’Train situaties doorgrondt.

Social return samenwerking
Het persoonlijk contact tussen Tele’Train en DOA vormt de basis voor een plezierige samenwerking. Dierenverzorging is een onderwerp dat veel mensen raakt en automatisch betrokkenheid oproept. Bij aanvang van elk nieuw project organiseren we een gezamenlijke kick-off met de projectmanager van DOA. Op deze manier onze skills inzetten voor een goed doel geeft een goed gevoel bij het hele team.

Optimale kennisoverdracht
Op dit moment wordt e-learning toegepast voor alle vaste medewerkers, waardoor DOA zelf effectief nieuwe collega's kan begeleiden. Het vormt een waardevolle invulling in het aansturen van de vrijwilligers-power en het overdragen van kennis voor het behoud van continuïteit. Dit komt indirect ook ten goede aan alle de dieren in de opvang: zij genieten van een schone kennel, naast de overvloed aan knuffels van vrijwilligers, want daar draait het uiteindelijk allemaal om. Wij zijn blij dat we een positieve bijdrage kunnen leveren.

Goed doen
Tele’Train implementeert onboarding, e-learning en de stap-voor-stap instructies met storytelling. Hiermee dragen we met veel plezier bij aan de verzorging en opvang van dieren. Martijn: “DOA is er blij mee en het is fijn om te merken dat we hen helpen bij de aansturing van de vele vrijwilligers. Het liefst blijven we voor eeuwig werken voor de opvang.” Mede door de persoonlijke betrokkenheid van Martijn, zal Tele’Train een warm hart blijven houden voor de dieren(opvang).

Martijn Boot
DOA gaat mij aan het hart. Ik ben bij elk project gemotiveerd om een stapje extra te doen waarmee direct resultaat te behalen is voor de medewerkers en vrijwilligers - en indirect daarmee voor de dieren.

Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.

Contact