Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.
Ja, ik wil contact

Gamification: de kracht van spel

Gamification werkt als een turbo, een versneller van het leren. Een game kan prima in combinatie met andere online en offline leervormen worden ingezet. Om succesvol te zijn, moet een game vooral inspireren, interactie bevorderen, uitdagen en fun zijn. Wij gebruiken hiervoor het gamification platform ACE!, zodat we snel, op maat en betaalbare games kunnen ontwikkelen voor organisaties.

Media

Wat is gamification eigenlijk?

Gamification is het verwerken van spelprincipes en spelvormen in een niet-spelomgeving. In serious games gaat het altijd om uitdaging, iets leren en doelen bereiken. Waar plezier maken het doel is van een ‘standaard’ game, is dit in een serious game een middel om een hoger doel te behalen. Doelen zijn bijvoorbeeld kennis vergroten, samenwerken verbeteren, bewust veranderen van houding of gedrag of verhogen van de sales. Je kiest in je game die spelelementen en spelvormen die passen bij het doel en de doelgroep.

Bram Lindeman
"Een serious game is geen wondermiddel, maar het is altijd wonderlijk om te zien hoe snel mensen spelenderwijs leren."

De inzet van spel kan snel dankzij ons ACE! platform. 

Tele'Train ontwikkelt al meer dan vijftien jaar games als onderdeel van opleidings- en verandertrajecten. We doen dit met ons eigen ontwikkelde gamification platform ACE!. Omdat een aantal thema's steeds terugkomen hebben we een aantal modules ready-to-play ontwikkeld. Deze standaard modules zijn geschikt voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld voor onboarding, verandertrajecten, kennisoverdracht en het boosten van sales. Deze modules kunnen in no-time op maat gemaakt worden voor jouw organisatie. Dat maakt dat ze ook nog betaalbaar zijn. Benieuwd naar welke thema's er zijn en wanneer je welk thema het best kan gebruiken?

Globetrotters

Je maakt een digitale reis rond de wereld en je wordt op elk continent uitgedaagd. Bekijk hier de trailer.

Champs

Op een mysterieus sport-eiland speel je mee in een soort Olympische Spelen. Je gaat actief aan de slag met diverse sporten.

Heroes

Binnen het thema 6" target="_self">Heroes, moet je als superheld een vernietigende stad herbouwen. Je reist door de stad van plek naar plek en als je de hele game hebt doorlopen, is die stad weer helemaal mooi.

Investigators

New York, 1942: hier los je het mysterie van de vermiste dame op. Er zijn verschillende verdachten en door diverse lovaties in New York te bezoeken, verzamel je hints en kom je er uiteindelijk achter wie de dader is.

Superstars

Je speelt mee in een soort futuristische Idols: je doorloopt verschillende rondes van een zangcompetitie. Je hoeft niet echt te zingen, maar je verslaat tegenstanders en klimt steeds hoger op een toren totdat je bovenaan staat. Dan ben je de Superstar.

The Hub

Met het thema The Hub bevind je je in een virituele kantooromgeving. Je bezoekt verschillende ruimtes en speelt daar onderdelen van de game.

Welke kennis haal je uit een game?

De achterkant van een game levert een schat aan informatie op. We zien vaak dat er ook buiten speeltijd of buiten werktijd best veel wordt gegamed; zo aantrekkelijk is het spel blijkbaar en zo gemotiveerd zijn mensen. Het unieke aan onze serious games is dat ze elke dag gebruikersdata verzamelen. Je bepaalt als manager zelf waar je op wilt sturen. Hoe actief zijn de deelnemers? Hoe verloopt de kennisprogressie? Dankzij het controlpanel en de reportspagina kun je er direct op inspelen.

Is een game altijd digitaal?

De meeste mensen denken nu bij games aan digitale en virtuele omgevingen, maar wij voegen game-elementen toe aan zowel online- als offline-leeractiviteiten. Een spel kan ook fysiek zijn in een trainingsruimte zonder scherm of internet. Dat kan zijn om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen of om mensen inzicht te geven in de werkzaamheden van een ander. Door spelenderwijs in een andere rol te kruipen, krijg je meer begrip en ga je echt samen problemen oplossen. Zo hebben we recent nog een gaaf escaperoomspel gemaakt, waarbij een aantal spelers fysiek bij elkaar komt om in een korte tijd samen het spel uit te spelen.

Leerlandschap

Mensen spelen een game vier tot zes weken. Tijdens de game kijken we naar de statistieken om te zien wat de game daadwerkelijk bereikt. Dat kan aan de hand van vooraf bepaalde KPI’s zijn, zoals klanttevredenheid of afhandeltijd in een klantcontactcentrum. Tussentijds kunnen we ook al meten hoe bepaalde kennisvragen het doen. Wanneer blijkt dat deelnemers op bepaalde onderwerpen slecht presteren, dan is dat een goede reden hier meer aandacht aan te besteden. Soms voeren we vooraf een nulmeting uit, waarbij we kennis en responstijden toetsen via quizvragen. Door na afloop weer te meten, kun je zien wat de prestaties en verbeteringen zijn na de game. En een game staat nooit op zichzelf. Het is altijd onderdeel van een groter leerlandschap met diverse leerroutes en leeractiviteiten om een hoger doel te bereiken.

 
"Om succesvol te zijn, moet een game vooral inspireren, interactie bevorderen, uitdagen en fun zijn."

Zo doen we dat. 

Onboarding game voor Achmea

Voor Achmea hebben we een pre- en onboarding game gemaakt. De game is interactief, informatief, verwelkomend en leuk. Mensen met een nieuwe baan starten vol energie en moeten vaak veel informatie tot zich nemen over organisatie, cultuur, waarden en branding. Met gamification hebben we dit leuk gemaakt, waarbij we de informatie tegelijkertijd op een logische en prettige manier hebben gestructureerd. Met zo’n game geef je nieuwkomers een fijne eerste ervaring. 

Salesboost voor Vodafone Ziggo

Voor Vodafone Ziggo hebben we een game ontwikkeld voor een salesboost: meer telefoons en abonnementen verkopen. Winkels in het hele land gingen de strijd met elkaar aan en de ranking werd digitaal bijgehouden. Hoewel de game online werd gespeeld, verdienden de spelers de meeste punten met hun acties op de werkvloer. Zo plaatsten we een spellaag over het ‘normale’ werken. De game ging ook dieper in op het vergroten van productkennis en verkoopskills en het leren van de klantbehoefte.

Leren, awareness en gedragsverandering voor KPN

Ook voor meer ‘taaie’ onderwerpen zijn games geschikt. Bij KPN hebben we ervoor gezorgd dat deelnemers het onderwerp cyber security via een game scherp op het netvlies hebben. Leren, awareness, gedragsverandering en fun gingen hand in hand. Het mooie van zo’n game is dat je een gezamenlijk kader voor alle betrokkenen neerzet en daarmee staan de neuzen na afloop dezelfde kant op. 


 

 

De kracht van Blended learning

Bij Tele'Train geloven we in blended learning, waarbij e-learning wordt gecombineerd met offline leervormen. Hierdoor ontstaat er een optimale mix van leervormen die elkaar versterken. Dit maakt het mogelijk om deelnemers op verschillende manieren te betrekken en verschillende leerstijlen aan te spreken.

Meer weten?

Zo helpen wij organisaties bij het succesvol implementeren van spelvormen en gamification. Leren, presteren en werken wordt zo niet alleen slimmer, effectiever en meetbaarder, maar ook nog eens veel leuker. Benieuwd naar onze thema's? Bekijk hieronder de trailer van het gamethema Globetrotters.

Media

Meer weten over gamification?

Neem contact met ons op.

Contactformulier


Het is niet helemaal juist ingevuld, controleer de gemarkeerde velden en probeer het nogmaals.

Sluiten ×

Momentje...

Op werkdagen nemen we uiterlijk binnen 2 werkdagen contact op.