"Ik ben er zo trots op dat klanten ons negens en tienen geven, omdat we maatwerk leveren, flexibel en vernieuwend zijn en de klantbehoefte vooropzetten. Dit hebben we te danken aan de allereerste trainers die 25 jaar geleden Tele'Train zijn gestart. Hun drijfveer was organisaties klantgerichter te maken door klanten op een nette manier telefonisch te woord te staan. De voorliefde om klanten te helpen in hun volgende stappen is het erfgoed dat ik koester en goed dat het is verankerd in onze nieuwe GAVE merkwaarden."
Hoe kijkt directeur Hester Mager terug op 25 jaar Tele'Train? Waar zitten kracht en veerkracht? Wat is haar motivatie om elke dag het beste uit zichzelf en mensen te halen?
Alles begon met een bijbaantje?
"Inderdaad, zeventien jaar geleden zat ik in het vierde jaar van mijn studie Onderwijskunde in Utrecht. Ik zocht een inhoudelijk relevant bijbaantje en zo kwam ik in 2005 bij Tele'Train. Ze hadden iemand nodig die e-learning wilde ontwikkelen. Niet gepland, maar ik ging gelijk fulltime werken. Mijn afstudeeropdracht liep hierdoor een jaartje vertraging op. Gaaf om dit te doen, want e-learning stond in de kinderschoenen. Klassiek klassikaal trainen was de norm en dit was een mooie kans om te groeien."
Was e-learning geen vreemde eend in de bijt?
"Ja, in het begin zagen trainers mij en e-learning als een bedreiging; de computer zou hen vervangen. In die tijd investeerden we ook in Tele'Train software voor klantcontactcenters. Ik voelde me wat ongemakkelijk: ik zat in het softwareteam, terwijl ik vanuit mijn studie meer affiniteit had met trainen en opleiden. E-learning werd destijds gezien als technologie. Gelukkig kwam de omslag snel en zagen trainers in dat online en offline elkaar enorm konden versterken."
Wat was je eerste e-learningproject?
"Het UWV wilde 500 klanten zonder werk opleiding en werkervaring aanbieden in hun eigen contactcenter, zodat ze met erkend diploma de arbeidsmarkt op konden. Bijzonder gaaf project, waarin we samen met het ROC een opleiding hebben neergezet. We hebben bewust ook e-learning ingezet voor een goede balans tussen leren en werken."
Kiezen jullie bewust voor maatschappelijke impact?
"Op deze manier maatschappelijk relevant zijn, past bij ons: we willen van betekenis zijn voor mensen in hun ontwikkeling en ze duurzaam verder helpen. Voor Rijkwaterstaat hebben we in het kader van de social return verplichting een project gedaan. Die verplichting is goed, maar wat ons dan drijft, is hoe we met onze onderwijskundige expertise en trainingen echte impact kunnen maken op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt."
Wat was een dieptepunt voor je en wat heb je ervan geleerd?
"Rond 2013 kwamen we in zwaar weer door de economische crisis. Als opleider werken we in een conjunctuurgevoelige markt. Het was toen hand op de knip bij veel organisaties. Om te overleven, hebben we afscheid van 12 van de 22 collega's moeten nemen. Dat was pijnlijk. Het was ook een wake-upcall: waar zit onze veerkracht en hoe kunnen we ons staande houden met wisselende arbeidsmarkt en economie? We realiseerden dat we in goede tijden als we het druk hebben, we onszelf moeten blijven doorontwikkelen en vernieuwen. Waar zijn er kansen? Welke nieuwe leervormen hebben toekomst? Door innovatie zorg je voor continuïteit van je business en maak je jezelf minder kwetsbaar. De les is dan ook: zorg dat je in goede tijden het vlammetje voor vernieuwing brandend houdt."
En toen kwamen er lockdowns: hoe speelden jullie hierop in?
"Alert. We waren bij de eerste lockdown behoudend in het aantrekken van nieuwe mensen, want we wilden eerst weten wat de impact was op onze business. Thuiswerken en TEAMS hebben we in no time ingezet. Met een dagstart, want in de onlinewereld is het sociale contact tussen collega's zo belangrijk. Hoe gaat het met je? Maar ook om samen de schouders eronder te zetten.
Klassikale trainingen werden geannuleerd. Organisaties dachten dat die trainingen na een paar weken wel weer zouden starten. Niet dus en toen kregen we steeds meer verzoeken om ze te helpen met e-learning. Ons e-learningteam zat er klaar voor. We zijn met onze opdrachtgevers in gesprek gegaan, want bij het omvormen is maatwerk de sleutel tot succes. Je kunt klassikale opleidingen en trainingen niet een op een online inzetten. Het mooie was natuurlijk dat we ten opzichte van andere bureaus een voorsprong hadden met onze 17 jaar ervaring in training én e-learning. Die combinatie is vrij uniek."
Corona heeft kansen gegeven?
"Jazeker. Voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken trainen we al hun ambassadepersoneel wereldwijd, zowel offline als online. Voorbeelden zijn de diplomatenklas, de attachécursus en de eerste 100 dagen op je post voor nieuwe ambassadeurs. Met BZ zaten we in een mooie flow: wat kan er wel? We hebben technologie voor ons laten werken en het niet gezien als een concessie: 'jammer dat het niet live kan' en 'we moeten het er maar mee doen': nee, zo zitten wij niet in elkaar. Ook bij BZ hebben we maatwerk geleverd naar het virtuele klaslokaal. We hebben vernieuwende leervormen ingezet, zoals pubquiz, games, speeddates en online borrels. Deze leervormen voegen echt iets toe aan de traditionele trainingen in vergaderzalen. Ik denk dat wij onder druk in staat zijn snel te acteren en te innoveren; dat is een kracht van ons."
Blended learning is nu de norm?
"Corona heeft het opleidings- en leerklimaat duurzaam veranderd en blended learning is de norm geworden. Fijn om te horen dat deelnemers van Rijkswaterstaat onze offline en online trainingen beide een zeer hoge score geven in de kwantitatieve en kwalitatieve evaluaties. Het is nu vanzelfsprekendheid dat je bij het ontwikkelen van een leerprogramma bewust nadenkt over offline en online. Wat is meerwaarde voor om fysiek bij elkaar te komen? Hoe kun je online verrassend en effectief zijn? Je moet de kracht van beide leervormen benutten."
Wat waren voor jou de hoogtepunten in die 25 jaar?
"De verbreding en transformatie van ons bureau van een trainingsbureau met expertise in e-learning naar een onderwijskundig bureau dat ook training en e-learning aan boord heeft. Best wel een spannend proces, want we kregen te horen dat we het kind met het badwater niet moesten weggooien. We zijn goed in alle drie de disciplines. Daar zijn we organisch en stap voor stap naar gegroeid, bijvoorbeeld door het label Smart Learning Company op te zetten.
Met onze nieuwe identiteit als onderwijskundig bureau wisten we bij Rijkwaterstaat binnen te komen. Springplank voor het succes was het project bij een overheidsorganisatie waarin we 2000 HR-adviseurs hebben opgeleid in het nieuwe arbeidsrecht. Die omscholing van ambtenarenrecht naar arbeidsrecht hebben we samen met Boontje Advocaten opgezet. Dit was blended learning: klassikaal, zoals ze gewend waren, maar ook online, met apps, leerplatform, forum en games. Spannend en heel gaaf dat het lukte."
Hoe maken jullie het verschil?
"We kijken met een onderwijskundige blik naar de klantvraag. Vaak bevat de klantvraag al een oplossing: we willen een training, een e-learningmodule of een game. Wij vragen altijd kritisch door, dat zit in onze dna. Waarom wil je dit? Wat is eigenlijk het probleem? Wat is het doel? Wat is de leervraag? Wij komen dan met een voorstel voor de beste aanpak. Dat is altijd maatwerk; we pakken nooit iets van de plank. Daarbij stellen we ons ook altijd de vraag: hoe kunnen we vernieuwende leervormen voor deelnemers en organisatie inzetten? We zijn geen leverancier van producten; klanten zien ons als sparringpartner voor de beste leeroplossing. Ze kiezen voor onze bredere deskundigheid."
Wat zijn jullie ambities voor de komende vijf jaar?
"Onze ambitie is op onze drie disciplines verder te groeien en te blijven innoveren. Bij e-learning vernieuwen we verder met toepassingen van gamification en virtual reality. Daarbij kijken we verder dan de hypes: wat is de toegevoegde waarde voor bepaalde leervragen?
Aan de traditionele trainingskant innoveren we op de beleving. Wat nemen we mee van de hype escape rooms? Welke offline beleving kunnen we inzetten om mensen te helpen, zodat ze makkelijker aansluiting vinden en een gedragsverandering doormaken?
Onderwijskundig zie ik genoeg groeipotentieel voor onze praktisch, pragmatische visie op opleiden en blended learning. We kunnen klanten adviseren. Laat opleiding een investering zijn en geen kostenpost. Leren en opleiden slim aanpakken, zodat het meer oplevert voor de organisatie en de mens, daar zijn we goed in."
Wat motiveert jou elke dag?
"Werk voelt niet als werk, maar als hobby. Wat mij motiveert, is hoe je opleiding, training en ontwikkeling aantrekkelijk maakt voor mensen. Natuurlijk gaan we voor kwaliteit, effectiviteit en efficiency, maar onze drijfveer is om het vooral ook aantrekkelijker te maken. Ik kom nog veel powerpointtrainingen die soms qua inhoud goed doordacht zijn, maar wel wat interactie, plezier en beleving kunnen gebruiken om echt iets te bereiken bij de deelnemers. Geweldig als mensen ons teruggeven dat leren leuk is, een kadootje en energiegever. En ik ben trots als organisaties onze programma's zien als hun visitekaartje. Wat me ook motiveert, is dat we graag meer geven dan er wordt gevraagd. Een klant verrassen, daar word ik blij van."
Hoe motiveer je het team?
"Het mooie is dat we als team elkaar motiveren. We steken elkaar als professionals aan: we houden van ons vak en zijn gedreven en energiek om iets goeds neer te zetten.
Het motiveert ook om samen aan spannende projecten te beginnen en ongebaande paden in te slaan. Dat kan als je vertrouwen in elkaar uitspreekt, professionals verantwoordelijkheid geeft en ze laat voelen dat we het met elkaar doen.
De grootste motivatie zit wat mij betreft in het vieren van successen. Sinds de oprichting 25 jaar geleden organiseren wij bovengemiddeld veel feestjes en uitjes. We doen leuke dingen samen, omdat aandacht voor verbinding tussen collega's belangrijk is. We willen de komende jaren leuke dingen en gave projecten doen met elkaar, zodat we gezond verder kunnen. Dat is een krachtige drijfveer."
Wat heeft jou verwonderd en verrast?
"Waar ik me over blijf verwonderen, is dat er nog steeds veel schoolverlaters met een rem op hun eigen potentieel starten in hun eerste baan. Het onderwijs is blijkbaar nog steeds niet goed in staat om jonge mensen bewust te maken van hun kracht. Het scheelt zo veel als ze zelfbewuster en zelfverzekerder in het avontuur stappen en niet bang zijn om fouten te maken.
Ik raak echt verwonderd als mensen bij speelse leervormen nieuwe kanten van zichzelf ontdekken en iets van zichzelf blootgeven. Het heeft me echt verrast hoe open mensen durven te zijn in een onlinetraining en een TEAMS-vergadering. Kwetsbaar durven te zijn achter een beeldscherm en echt in verbinding zijn met elkaar, wie had dat gedacht? Dat is mooi."
Wat is jouw GAVE?
"Groots dromen en het lef hebben om die ambitie uit te spreken, neer te zetten en waar te maken. Die gretigheid kan ik omzetten naar actie en concrete, overzichtelijke stappen.
Mijn talent is teamenergie creëren, zodat we samen grootse dingen bereiken. Ik durf de lat hoog te leggen. Als ik minder lekker in mijn vel zit of te veel aan mijn hoofd heb, dan kom ik weer bij als ik op kantoor in informeel, spontaan contact dingen kan droppen. Samen ongedwongen filosoferen en wegdromen, dan ben ik op mijn sterkst."
Hoe laad jij jezelf op?
"Twee keer per week loop ik hard om fit te blijven. Ideaal dat ik vanuit mijn voordeur kan starten op een tijdstip dat het mij uitkomt. In het begin liep ik steeds hetzelfde rondje om de kerk. Nu langzaamaan de afstanden oplopen, zie ik steeds meer van de omgeving van Ouderkerk aan de Amstel. Heerlijk om buiten de gebaande paden je weg te vinden. Dat past bij mij en zit ook in de genen van Tele'Train."