17-01-2022 / Artikel

Tele’Train voorspelt de tien belangrijkste trends voor 2022

2022 is begonnen! Na een bijzonder jaar 2020 dachten we dat 2021 een stuk gewoner zou zijn. Wat hadden we het mis... Nog steeds merken we dagelijks de gevolgen van Covid-19, zowel privé als in ons werk. Ook de invloed op Learning & Development was en is groot. Denk aan thuisonderwijs, maar ook trainingen, cursussen, coaching en workshops die in een andere vorm plaatsvinden.

 

Inmiddels zien we bij Tele’Train in de dagelijkse praktijk welke veranderingen blijvertjes zijn. Natuurlijk hebben ook de steeds betere technische mogelijkheden invloed op ons werkveld, net zoals bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen.

 

Voor 2022 hebben we daarom de tien belangrijkste trends op een rij gezet.

 

1. Hybride leren

Met stip op één. De belangrijkste ontwikkeling that is here to stay, is hybride leren. Hybride leren is niets anders dan een combinatie van online en offline leren. Ook vóór de pandemie werd online leren al steeds belangrijker. Toch zien we dat een volledige verschuiving naar online onmogelijk en vooral ook onwenselijk is.

 

Grote voordelen van online leren zijn dat je het overal en altijd kunt doen. Groot nadeel is dat je de interactie tussen de trainer en cursisten onderling mist. De beste gesprekken vinden vaak tijdens de pauzes en na afloop van een klassikale training plaats.

 

Kies daarom het beste van twee werelden en combineer online en offline leren. Een cursus of opleiding kan gedeeltelijk online, of je ontwikkelt bepaalde modules als zelfstudie. Voor andere delen kom je wel samen. Combineren kan zelfs in één training, als de ene helft fysiek aanwezig is en de andere helft niet.

 

Maar let op. Online leren vraagt om meer discipline en andere lesmethodes. Hierover schreven we eerder een Whitepaper: Digitalisering Learning & Development.

 

2. Aanpassen op Generatie Z gaat door

Nu vrijwel alle Millennials de arbeidsmarkt hebben betreden, is de beurt aan hun opvolgers: Generatie Z. Deze generatie is geboren grofweg tussen eind jaren ’90 en halverwege de jaren ’10 van deze eeuw. Kenmerkend voor deze generatie is dat ze geen wereld kennen zonder smartphones en echte digital natives zijn.

 

Hierdoor leert Generatie Z op een andere manier. De aandachtspanne is kort en alles moet snel. Informatie nemen ze het liefste tot zich via filmpjes; typen en lezen wordt steeds minder populair. Met voice assistants als Google Home en Siri hebben ze dan weer geen enkele moeite. Parate kennis wordt steeds minder belangrijk, want je kunt toch alles gemakkelijk opzoeken. Dit heeft invloed op de manier waarop je lesmateriaal aanbiedt.

 

3. Iedereen moet z’n kennis bijspijkeren

Hoe mensen zijn opgeleid en wat hun achtergrond is, verschilt meer en meer. Het aanbod van studies is enorm breed. Jongeren worden steeds algemener opgeleid en hebben vaak weinig aansluiting bij de praktijk.

Dat wordt zichtbaar zodra jongeren instromen op de arbeidsmarkt en heeft dus direct invloed op het opleiden van nieuwe mensen in organisaties. We vinden achtergrond ook steeds minder belangrijk, want de vacatures die specifiek vragen om een bepaalde opleidingsrichting of diploma, zijn op één hand te tellen.

 

Maar deze diversiteit geldt niet alleen voor jongeren. De arbeidsmarkt wordt steeds flexibeler en daardoor worden werknemers steeds diverser. Fulltimers, parttimers, maar ook grote groepen ZZP-ers en tijdelijke krachten betekent dat je anders moet trainen en leren. Het startpunt is immers voor iedereen anders en de loopbaan binnen de organisatie waarschijnlijk ook.

 

4. De wereld wordt complexer, dus moet je keuzes maken

Technologische ontwikkelingen, globalisering, andere verwachtingen van klanten. Het zorgt ervoor dat werkzaamheden en functies voor medewerkers steeds complexer worden. Bij het uitdenken van oplossingen of nemen van beslissingen verwachten we van medewerkers dat ze vanuit een breder perspectief en toekomstgericht handelen.

 

Maar het is onmogelijk om alles te weten of aan te leren. Daarom wordt het ontwerpen en ontwikkelen van opleidingen ook complexer. Je moet immers keuzes maken en dit vraagt om onderwijskundige expertise.

 

5. Je faciliteert leren, in plaats van dat je mensen onderwijst

Aan de ene kant moet je keuzes maken, aan de andere kant moet je leeraanbod breed zijn. Het moet immers aansluiten bij de diverse achtergrond van werknemers. Eenheidsworst is volledig passé, persoonlijke leerprogramma’s de toekomst.

 

De kunst is om hier slim mee om te gaan. Zodra je weet welke kennis bij wie ontbreekt, richt je je alleen op het ontbrekende stuk. Dit kan door mensen zelf te laten kiezen welke opleidingen en trainingen ze willen volgen. Testen welke kennis ontbreekt, kan ook. Of je gebruikt data die binnen of buiten je organisatie beschikbaar is, maar daarover later meer.

 

Het belangrijkste is dat je aanbod past bij de individuele medewerker. Je faciliteert daarmee informeel, gepersonaliseerd en asynchroon leren. Microlearning is hiervan een voorbeeld. Je biedt kleine brokjes informatie aan, precies waar op dat moment behoefte aan is. Want niets is zo vervelend als je door een hele berg informatie moeten worstelen die je al weet.

 

6. Trainen op de soft skills

We zeiden al dat bijna alle informatie tegenwoordig makkelijk online te vinden is. Parate kennis is daarom minder belangrijk, terwijl andere skills steeds belangrijker worden. Denk bijvoorbeeld aan kritisch denken, probleemoplossend vermogen, samenwerken en creativiteit.

 

Zulke skills ontwikkel je ook niet door theoretisch te leren, maar door ervaring. En die ervaring doe je lang niet altijd op in opleidingen van HBO en universiteit. Organisaties doen er daarom goed aan om mensen in een veilige omgeving ervaring op te laten doen, bijvoorbeeld door simulaties.

 

7. Krapte arbeidsmarkt zorgt voor andere L&D

In de meeste sectoren wordt het almaar moeilijker om goed personeel te vinden. Opleiding en persoonlijke ontwikkeling zijn daardoor onderwerpen waarmee een organisatie zich kan onderscheiden en werknemers aan zich binden. Het gaat er dan niet alleen om wat een organisatie aan medewerkers wil leren, maar vooral ook waaraan die medewerkers behoefte hebben.

 

Aan de andere kant doet de krapte op de arbeidsmarkt ook iets met de populatie binnen organisatie. Meer flexkrachten bijvoorbeeld, of een snellere uitstroom. Hoe zorg je als organisatie dat de kwaliteit van je personeel op orde blijft? Focus je je vooral op je vaste personeel? Of neem je flexkrachten daarin mee?

 

8. Data data data!

Data en AI, ook binnen L&D wordt het steeds belangrijker. Om inzicht te krijgen hoe mensen leren, om het effect van opleidingen te meten, om te zien welke kennis er ontbreekt: alles waar cijfers van zijn kun je gebruiken voor meer inzicht. En niet alleen dat, met behulp van Artificiële Intelligentie zorg je dat gemakkelijk en repetitief werk geautomatiseerd kan worden, ook als het gaat om leren en opleiden. Toch zien we nog steeds dat hier (te) weinig mee wordt gedaan.

 

Wil je hier meer over weten? Lees dan terug over ons webinar 8 tips voor datagedreven HR door Marelle van Beerschoten.

 

9. Adopteer technologische ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Het is belangrijk om nieuwe uitvindingen in te zetten voor learning. Nieuwe e-learningmogelijkheden maken leren voor zowel leraren als leerlingen makkelijker. Of wat dacht je van VR (Virtual Reality) om in een veilige omgeving te oefenen?

 

Mobile learning wordt steeds belangrijker. Iedereen heeft een smartphone, de eerdergenoemde Generatie Z kent niet eens een leven zonder. Online leren kan altijd en overal, wat nog eens versterkt wordt bij mobile learning. In de bus, in de tuin, of in de wachtkamer: start het leren!

 

Bovendien zorgen al deze digitale leermogelijkheden weer voor data, die je kunt gebruiken om het leren individueel én voor de hele groep verder te verbeteren.

 

10. Break down the silo’s

De tijd dat leren binnen organisaties uitsluitend was voorbehouden aan de afdeling die erover gaat, is voorbij. L&D is niet meer alleen van L&D, maar van de hele organisatie. Samenwerken met andere afdelingen, mensen in de praktijk en zelfs met mensen binnen andere organisaties wordt steeds belangrijker.

 

Het doel is hierbij het allerbelangrijkst: hoe zorgen we dat mensen zo snel mogelijk, zo veel mogelijk, zo goed mogelijk en tegen beheersbare kosten leren?

 

Tot slot: de blijvertjes

Natuurlijk staan de meeste trends niet exact aan het begin van het jaar aan de poort. Ze zijn al eerder ontstaan, en de meeste ontwikkelen ook een flinke tijd door. Werkplek leren is daar er eentje van. Leren kan namelijk heel goed ‘even tussendoor’. Zeker als je gebruik maakt van de eerdergenoemde microcontent. Maar ook een leven lang leren: om bij te blijven ben je nooit uitgeleerd.

 

Tot slot de manier van leren. Urenlang in een klas informatie aanhoren is niet meer van deze tijd. Spelenderwijs leren wel, bijvoorbeeld met VR en AR, escaperooms en gamification. Zo zien we deze blijvertjes al een tijdje en die verwachten we ook komend jaar weer. Al kan dat zo maar over een aantal jaar weer anders zijn, want één constante is zeker: ook L&D blijft altijd in beweging.

 

Blijf op de hoogte van de laatste trends en nieuwste ontwikkelingen

Bij Tele’Train houden we steeds de laatste trends en ontwikkelingen in de gaten. Wil jij ook op de hoogte blijven en meer leren van experts uit het vakgebied? Doe dan mee met de Smart Learning Experience. Onder die noemer organiseert Tele'Train sinds 2021 elke laatste dinsdag van de maand een webinar, waarbij Tele'Train directeur Hester Mager in gesprek gaat met interessante sprekers voor en uit de Learning & Development wereld.

 

Meer informatie en direct aanmelden kan hier.