De RET werkt samen met Tele'Train aan een grootschalige modernisering van hun opleiding tot metrobestuurder. Het doel is om de opleiding uit te breiden en te verbeteren zodat meer metrobestuurders in kortere tijd kunnen worden opgeleid. Maar hoe moderniseer je een niche-opleiding in een grillige arbeidsmarkt? Hoe maak je een opleiding aantrekkelijk voor zij-instromers, of voor parttimers? Tele'Train biedt een oplossing door een combinatie van gedetailleerde behoefteanalyse en vernieuwend onderwijskundig ontwerp.

Van 64 naar 100 opleidingsplaatsen 

De RET is een dynamisch openbaarvervoerbedrijf in de regio Rotterdam. Het richt zich op perfect georganiseerd openbaar vervoer met de hoogste kwaliteit voor de reiziger. Met de slogan ‘Aardig Onderweg’ streven ze naar comfortabel en zorgeloos reizen, voor een goede prijs en service. “Investeren in kundige en servicegerichte medewerkers is hierin cruciaal.” aldus Margreet Dijkstra, beleidsadviseur Leren & Ontwikkelen bij de RET.

 

Met het oog op de toekomst breidt de RET de opleiding uit van 64 naar bijna honderd opleidingsplekken. Een vak leren in drie maanden tijd is een uitdaging, sommige deelnemers hebben meer tijd nodig. Een metro besturen gaat verder dan gas geven en remmen; het omvat bijvoorbeeld ook kennis van veiligheidsmaatregelen, borden, seinen en procedures. Hoe gemakkelijk iemand de verschillende onderdelen oppakt, verschilt erg per persoon. Daarom kijkt Tele'Train naar de behoeften van individuele deelnemers in plaats van naar de groep als geheel. 

SSZ 3827 Stokmans Tele Train Gave 4 20240828 4000px
Margreet Dijkstra, Beleidsadviseur L&O bij de RET
Een flexibele gedifferentieerde metro opleiding is nodig om de geplande uitstroom tijdig in te kunnen vullen en te voldoen aan de vraag vanuit de markt.

Inzichten uit de analysefase 

In de analysefase doet Tele'Train uitgebreid onderzoek en voert gesprekken met verschillende afdelingen binnen de RET. Teletrain woont een groot deel van de opleiding tot metrobestuurder bij om een goed begrip te krijgen van het huidige lesaanbod. Learning consultant Renske Doornbos en freelance consultant Joëlle Brosky, leiden deze analysefase. “De opleiding wordt nu voornamelijk klassikaal en traditioneel gegeven, met groepen van acht deelnemers op vaste startmomenten. Dit leidt tot problemen wanneer er op zo’n startmoment niet genoeg deelnemers zijn, terwijl er op een ander moment juist te veel aanmeldingen zijn.” legt Renske uit. 

 

Het eerste advies is om de opleiding flexibeler en meer gedifferentieerd te maken, met mogelijkheden voor parttime deelname. Door theorie via e-learning aan te bieden, worden klassikale lessen minder noodzakelijk. Met deze aanpassing kunnen deelnemers instromen op een moment dat voor henzelf uitkomt, en de opleiding op hun eigen tempo doorlopen. Daarnaast wordt de opleiding praktischer met een snellere overgang naar de praktijk voor directe toepassing van theoretische kennis. Dit verhoogt de motivatie van deelnemers.  

 

Een ander belangrijk advies is de herziening van de rol- en taakverdeling binnen de opleiding. De rol van de opleiders verandert van docent naar coach, wat aanvullende trainingen vereist. Daarnaast zorgt een flexibele en meer gedifferentieerde opleiding voor de nodige planningsuitdagingen. Deze veranderingen gaan verder dan alleen onderwijskunde en raken aan veranderkunde op organisatie breed niveau. Tele'Train begeleidt de implementatie van de nieuwe opleiding onder andere door een Train-de-Trainer te bieden aan opleiders, instructeurs en leermeesters.  

SSZ 3784 Stokmans Tele Train Gave 4 20240828 4000px
Peggy Buchter, Learning Consultant bij Tele'Train
We zijn al ruim een jaar onderdeel van het RET-team en voelen ons een verlengde van de organisatie. Het is echt een unieke co-creatie.

Innovatie in ontwerp- en ontwikkelfase 

In de ontwerpfase, geleid door Learning Consultant Peggy Buchter en Renske, levert Tele'Train, op basis van het advies, het didactisch ontwerp. “Het was een intensieve en interessante periode van september tot maart, met veel werksessies met de opleiders van de RET. Welke kennis en vaardigheden horen op welke plek in de opleiding? Welke didactische principes houden we aan?”, zegt Peggy. Het ontwerp bevat vijf fases en meer dan honderd leerdoelen. Het is de uitdaging om elke fase zo in te delen dat er een mooie mix aan theoretische kennis en praktische vaardigheden ontstaat. De combinatie van e-learnings, groepsmomenten en oefenen in de praktijk maakt het een echt ‘blended’ ontwerp. Dit vraagt een gedetailleerde planning. Iedere deelnemer krijgt een persoonlijk leerpad afgestemd op hun individuele leerbehoeften en beschikbaarheid. Hiervoor is het belangrijk om de voortgang, kennis en vaardigheden continu te toetsen en waar nodig bij te sturen.

 

Met het ontwerp in handen gaat Tele'Ttrain vol energie de ontwikkelfase in. Een team van acht Teletrainers ontwikkelt 45 e-learnings, draaiboeken en andere trainingsmaterialen voor het nieuwe opleidingstraject. Het ontwikkelteam werkt nauw samen met de RET om tot de beste trainingsmaterialen te komen voor de metrobestuurders. De e-learnings maken we op niveau B1, met korte zinnen en gebruik van tutoyeren. De modules duren maximaal 20 minuten en de onderwerpen lopen logisch in elkaar over. 

Het resultaat is een flexibel, modern opleidingsprogramma. De eerste pilotgroep start in november 2024 en markeert een nieuw tijdperk in de opleiding van metrobestuurders bij de RET. 

SSZ 3844 Stokmans Tele Train Gave 4 20240828 4000px
Renske Doornbos, Learning Consultant bij Tele'Train
Het leuke aan mijn werk bij Tele'Train is dat ik in allerlei vakgebieden een kijkje in de keuken krijg. Zo ben ik me nu tijdens een ritje met de metro extra bewust van hoe de bestuurder omroept, remt en vertrekt.

Klaar voor uitdagingen van morgen 

De modernisering van de opleiding tot metrobestuurder door RET en Tele'Train is een toonbeeld van hoe innovatieve training en maatwerk de basis kunnen vormen voor een toekomstbestendige organisatie. Met een flexibele, praktijkgerichte benadering en afwisseling tussen groepsmomenten en e-learning is de metro-opleiding klaar voor de uitdagingen van morgen. 

Tele'Train adviseert een grondige hervorming van de metro-opleiding, gebaseerd op vijf kernprincipes:

 

1. Diversiteit in doelgroepen: 

Geschikt voor parttimers, studenten, kantoor personeel en op langere termijn niet Nederlandstaligen. Maatwerk leertrajecten afgestemd op contracturen en competentieniveau in plaats van ‘one size fits all’.

 

2. Flexibiliteit en instroom: 

Deelnemers kunnen op flexibele momenten starten. Doorlooptijd van de opleiding is variabel, afhankelijk van kennisniveau en beschikbaarheid.

 

3. Praktijkgericht en digitaal leren:

Praktijkgericht leren met simulatoren, extra remisedagen en rijdagen. Theoretische kennis van een traditionele klassikale opleiding naar digitale leer- en werkvormen.

 

4. Meten van kennis én gedrag:

Continue inzicht in voortgang en toetsing van kennis, vaardigheden en gedrag. Gebruik van adaptieve memo-training voor kennisborging. 

 

5. Consistente werkwijze en rolverdeling: 

Een vaste werkwijze voor opleiders, instructeurs en leermeesters; Opleiders nemen een coachende rol aan; Instructeurs trainen in theorie en simulaties, leermeesters begeleiden in de praktijk; Centrale planning met individuele roosters. 

Nieuwsgierig geworden?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.

Contact