DICTU zoekt maatwerk in leeractiviteiten. Teletrain doet een uitgebreide behoefteanalyse, betrekt relevante stakeholders en ontwikkelt met een didactische visie een stevig fundament.
Een leerlijn voor leidinggevenden
Teletrain krijgt de opdracht van DICTU, een van de grootste ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid, om een op maat gemaakte leerlijn voor hun teamleiders te ontwikkelen. DICTU, met meer dan 1800 medewerkers, heeft behoefte aan een gestructureerd aanbod van diverse leeractiviteiten speciaal voor leidinggevenden. Een leerlijn biedt flexibele instroommomenten gedurende het jaar, in tegenstelling tot een leergang die vaststaande momenten heeft. Maar hoe leg je hiervoor een degelijk fundament, voordat je trainingen of e-learnings maakt of inkoopt? Daar heb je echt onderwijskundigen voor nodig. Zo komt DICTU uit bij Teletrain in Amsterdam, een onderwijskundig adviesbureau met gedreven mensen, veel creativiteit en goede energie. “De kennismaking met Teletrain vond ik in één woord verfrissend”, vertelt Marieke van der Zwaal, Adviseur Leren & Ontwikkelen bij DICTU Academy. “Het zijn bevlogen vakmensen en dat maakt samenwerken prettig en inspirerend.”
Behoefteanalyse en stakeholder betrokkenheid
Het proces begint met een grondige analyse van het bestaande trainingsaanbod binnen het leerportaal van EZK en LNV waar DICTU gebruik van maakt. Strategisch Adviseur Leren & Ontwikkelen Rick-Jan Scheepe van DICTU licht toe: “Het aanbod is zo groot dat het moeilijk is om specifieke en passende trainingen voor onze leidinggevenden te vinden.” Senior Learning Consultant Miranda Schut van Teletrain onderzoekt welke trainingen relevant zijn en waar nog lacunes zitten. Deze analyse wordt aangevuld door uitgebreide gesprekken te voeren met diverse stakeholders, waaronder teamleiders, divisie- en clustermanagers, en andere inhoudsdeskundigen. Ook worden eerdere interviewuitkomsten en bestaande stukken meegenomen. De samenwerking wordt gezocht met andere diensten van de Rijksoverheid. Door het inzetten van een klankbordgroep, waarin verschillende vertegenwoordigers van de doelgroep zitten, zorgt Teletrain voor herkenning en draagvlak binnen de organisatie.
Ontwerp van de leerlijn
Op basis van deze analyse stelt Teletrain elf competenties vast, die essentieel zijn voor de functie van teamleider. Deze competenties, waarvan zeven afkomstig uit het managementprofiel van DICTU en vier toegevoegd in co-creatie met de directie, worden vertaald naar concreet sleutelgedrag. Dit vormt de basis voor de leerlijn, die gebaseerd is op de leiderschapsvisie van DICTU. Het resultaat is een logische mix van verplichte en optionele leeractiviteiten, afgestemd op de specifieke behoeften van de leidinggevenden. En rekening houdend met de verschillende leervoorkeuren en de wens om met en van elkaar te leren.


De vier fases van de leerlijn
De leerlijn voor DICTU is onderverdeeld in vier fases: onboarding, fundament, verdieping en meesterschap. Elke fase wordt afgesloten met een opdracht en een certificaat. Deze opbouw zorgt ervoor dat deelnemers niet alleen hun vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun rol binnen het team en de organisatie versterken. Afhankelijk van hun vakbekwaamheid en vakvolwassenheid kunnen leidinggevenden bepaalde trainingen toevoegen of overslaan, waardoor ze altijd op persoonlijk niveau geprikkeld blijven.
Differentiatie door persona’s
Om differentiatie in het leren te waarborgen, ontwikkelt Teletrain vier persona’s voor DICTU. Deze zorgen voor gepersonaliseerde leerpaden. Een nieuwe medewerker volgt bijvoorbeeld de volledige onboardingsfase, terwijl meer ervaren leidinggevenden specifieke trainingen zoals ‘Effectieve gespreksvaardigheden’ kunnen kiezen. Andere belangrijke trainingen binnen de leerlijn zijn ‘Politiek en bestuurlijke gevoeligheid’, ‘Leiden van verandering’, ‘Sociale veiligheid’, en het programma ‘Systeem- en Transitiedenken’ binnen de meesterschap-fase. Dit adaptieve leertraject zorgt ervoor dat de leerlijn zowel effectief als aantrekkelijk is voor alle leidinggevenden binnen DICTU. Want leren mag ook leuk zijn!

Borging
Om ervoor te zorgen dat de aangeleerde kennis en vaardigheden blijvend worden toegepast en niet verwateren, integreert Teletrain herhaling in het leertraject. Dit wordt bereikt door de leerlijn over een langere periode uit te spreiden en onderwerpen regelmatig terug te laten komen, wat de verankering van kennis en vaardigheden op de lange termijn bevordert. Daarnaast zorgt Teletrain ervoor dat leeractiviteiten aansluiten op de psychologische basisbehoeften van autonomie, verbondenheid en competentie, gebaseerd op de zelfdeterminatie theorie. Teletrain adviseert ook om buddies en intervisie in te zetten, na te denken over het gebruik van games en samen te werken met het Teamleidersgilde. Deze ondersteuning zorgt ervoor dat vaardigheden daadwerkelijk worden toegepast en geborgd in de praktijk.
Digitaal leerportaal
De leerlijn wordt momenteel in co-creatie met de DICTU Academy gebouwd in een digitale leeromgeving, het leerportaal. Hierdoor kunnen leidinggevenden vanaf oktober 2024 beginnen met hun persoonlijke leerpad. Het interactieve grafische ontwerp van de leerlijn, waar Teletrainers Nelson, Melissa, Arjen en Dennis verantwoordelijk voor zijn, biedt gebruikers de mogelijkheid om eenvoudig te navigeren door de verschillende fases van de leerlijn. Zo kunnen zij op specifieke onderdelen zoals de onboardingfase en bijbehorende activiteiten klikken. Bovendien maakt het ontwerp het mogelijk om leeractiviteiten te filteren op basis van persoonlijke behoeften en voorkeuren. Deze functionaliteiten zorgen voor een gebruiksvriendelijke en op maat gemaakte leerervaring.
Leren gebeurt als je verrast en verwonderd raakt
De samenwerking met DICTU leidt tot een leerlijn die niet alleen functioneel is, maar ook aantrekkelijk en leuk voor de deelnemers. De visie van Teletrain om leren leuk en verrassend te maken, in combinatie met een gestructureerde aanpak, zorgt ervoor dat de leerlijn een waardevolle toevoeging is voor DICTU. De echte test van de effectiviteit en relevantie van deze leerlijn zal plaatsvinden wanneer het programma in oktober van start gaat. Tot die tijd blijft de focus liggen op het verder verfijnen en voorbereiden van leeractiviteiten, zodat de leidinggevenden van DICTU optimaal kunnen profiteren van deze nieuwe leerervaring.
